Strandryddeuka 2021

Dugnad for Plasthvalen

Bli med på årets store plastdugnad; Strandryddeuka 2021!

Plastdugnad 2020
På Strandryddedagen 2020 ryddet UiB og samarbeidspartnere 1,2 tonn plast på en aksjon i havgapet utenfor Hellesøy. Totalt ryddet vi fire tonn plast under Strandryddeuka 2020. Kan vi gjøre det enda bedre i år?
Ole M. Kvamme, UiB

Det er lett å føle seg motløs når man hører om omfanget av plastproblemet. Men alt nytter. I magen til «Plasthvalen» som strandet utenfor Sotra i 2017 fant UiB-forskerne 1,5 kilo plast. Så lite skal til for å drepe en hval.

I løpet av Strandryddeuka 2020 ryddet UiB sine studenter og ansatte fire tonn plast fra strender, fra havet, fra bybildet og fra campus, sammen med gode samarbeidspartnere. Det er bra, men vi tror vi kan gjøre det enda bedre i år!

Fra 11.-19 september vil derfor Universitetet i Bergen, Høgskulen på VestlandetStudentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen), Naturvernforbundet Hordaland, Bergen og omland friluftsråd (BOF) og Miljøvernforbundet  invitere studenter og ansatte til å bli med på årets store plastryddedugnad.

Hva kan du gjøre?

11-19. september: Plukk plastavfall på byfjellene, i sentrum, eller i fjæresteinene. Plasten kan du kaste i UiBs merkede plastkontainer ved Studentsenteret. Gratis ryddeutstyr finner du i Byttebua, eller ved Studentsenteret.

Finn en temadag som passer deg på Hold Norge Rent sine nettsider. For eksempel:

13. september: Rydd på valgdagen. Denne dagen har som mål å inspirere til litt rydding på vei til eller fra valgurnene. Hvorfor ikke ta  #5forhvalen på vei til eller fra valglokalet!

15. september: Barnas dag. Ta med barn ut og rydd i nærmiljøet!

16. september: Rydd med jobben – enten i lunsjen eller på en større ryddeaksjon.

19. september: Ta en for laget: Denne dagen har fokus på opprydning på idrettsarenaer rundt om i landet.

Husk å holde meteren, og unngå å samles i større grupper under ryddingen. Slik tar vi vare på hverandre, samtidig som vi tar vare på miljøet.

Dette skjer også:

• Bli kjent med Plastnettverket ved UiB
  • 14. september vil Studentenes Undervannklubb SUB-BSI arrangerer ryddeaksjon på havbunnen.
  • 18. september: På den nasjonale og internasjonale strandryddedagen vil BOF og Miljøvernforbundet lede en ryddeaksjon til et ekstra forsøplet område utenfor Bergen. Grunnet det store smittetrykket i Bergen må ryddeaksjonen avgrenses til to grupper, hver med 20 inviterte deltakere.
    Følg Bærekraftspilotene ved UiB på Instagram for muligheter til å få en av plassene på aksjonen!