Senter for internasjonal helse

Nyhetsarkiv for Senter for internasjonal helse

Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
50 000 gravide i Gaza har mistet mulighet til helsehjelp. – Dødstallene er skyhøye og antall skadete overveldende. Alle sivile rammes, også gravide kvinner som har et stort behov for helsehjelp, sier Ingvild Fossgard Sandøy, professor i internasjonal helse.
Simon Øverland er ansatt som leder ved Senter for internasjonal helse (SIH) og tiltrer stillingen 1. september 2023. Senter for internasjonal helse er et senter ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin.
Barsha Pathak fra India var blant dem som deltok på kurs i vitenskapelig implementering.
Masterstudent ved global helse Puja Tripathi er klar i sin tale da hun ble spurt om hva nepalske studenter ville prioritert i sine studievalg dersom Norge innfører studieavgift for utenlandske studenter. - De ville valgt bort Norge, mener Tripathi.
Årets nordiske lungekongress ble holdt i København 1.- 3. juni . PhD-forsker Shanshan Xu fra Senter for internasjonal helse kunne presentere spennende resultater fra sin forskning om langtidseksponering av luftforurensning og grønne områder i Nord-Europa.
Årets studentkonferanse i Alrek helseklynge ble avviklet 8. juni i år. Det ble en ypperlig anledning for studentene å presentere masteroppgaven sin for publikum.
– Jeg føler meg beæret og glad, sier WHO-forsker Rajiv Bahl. Han er en av åtte fremragende forskere som er utnevnt til æresdoktor ved UiB for sin innflytelsesrike forskning.
Tidligere ph.d.-kandidat ved Universitetet i Bergen, Razia Fatima, er én av femten kvinnelige forskere som ble intervjuet av TDR Global ved WHO sin publikasjon: Women in Science: A Storytelling Showcase.
Senter for farmasi ved Det medisinske fakultet tilbyr studieopphold i Tanzania gjennom prosjektet PEPER (Partnership to Enhance Pharmacy Education and Research). Vi har snakket med Camilla Brox og Marita Tøkje Sandven som nettopp er kommet hjem etter tre måneder i Dar-es-Salaam.
I solidaritet med pasienter og helsearbeidere i lav- og middelinntektsland støtter en gruppe norske fagfolk en globale kampanje for rettferdig fordeling og stiller følgende krav til den norske regjeringen i forbindelse med et møte i WTO 13. og 14. oktober 2021:
Norge er gjenåpnet. Men koronapandemien er ikke over. Store deler av verden er fremdeles ubeskyttet. Vaksiner, medisiner og utstyr til bruk i bekjempelsen av pandemien har så langt vært ekstremt skjevfordelt til fordel for de rike landene.
Stadig flere krysser landegrensene for å benytte utradisjonelle metoder for å få barn. Onsdag blir problemstillinger knyttet til såkalt «reproduktiv turisme» belyst under konferansen «European Congress on Tropical Medicine and International Health».
I starten av september publiserte svært mange internasjonale helsetidsskrift en lederartikkel der det oppfordres til å stille seg bak kampen for klimaet. Denne uken kan oppropet få 1000 nye underskrifter på en UiB-ledet helsekongress i Bergen.
Sente for internasjonal helse på Universitetet i Bergen er vertar for den 12. europeiske konferansen innan tropemedisin og internasjonal helse (ECTMIH). Det er fyrste gongen denne kongressen finn sted i Norge.
Bistandsaktuelt skriver at "Mange barn dør av malaria få måneder etter at de har blitt utskrevet av sykehuset. Nå har forskere ved Universitetet i Bergen gjort funn som kan holde dem unna faresonen."
Hvordan påvirker Covid-19 menns sædceller og neste generasjons immunforsvar? Det skal UiB-forskere finne ut ved å samle sperma fra koronapasienter.
Vi tar nå imot søknader om seks parallelle kurs med tverrgående keynotes og virtuelle sosiale arrangementer. BSRS 2021 vil være en hel-digital PhD-forskerskole.

Sider