Hjem

Mediebruksgruppen

Collage av mediebruk: Smarttelefon, kinopublikum, tv-titting og dataspilling

Mediebruksgruppen (Bergen Media Use Research Group) forsker på hvordan mennesker – som publikum, brukere og borgere – forholder seg til medier, og hvordan de gjennom mediene forholder seg til hverandre og samfunnet. Forskningsgruppen er tilknyttet Institutt for informasjons- og medievitenskap.

MediaFutures
Hallvard Moe og Brita Ytre-Arne

Moe og Ytre-Arne med arbeidspakke om medieerfaringer

Arbeidspakken er en del av MediaFutures, det nye SFI-senteret for ansvarlig medieteknologi.

Ny stipendiat
Andreas Roaldsnes

Ny stipendiat skal forske på barns kulturdeltakelse

Andreas Roaldsnes er ansatt som stipendiat gjennom ordningen for PhD i offentlig sektor.

Ny publikasjon om SKAM
SKAM - Isak og Even

Ny forskning om SKAM

Hvorfor elsker kvinner Even og Isak?

Nytt korona-prosjekt
Nytt forskningsprosjekt ser på nyhetsbruk under koronapandemien

Nytt forskningsprosjekt ser på nyhetsbruk under koronapandemien

Forskere fra Institutt for informasjons- og medievitenskap og Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen har fått støtte for å gjennomføre et korona-prosjekt.

Student
Bilde av May-Helene Gram Franck og Maria Kråkenes

Masterstudenter får stipend

Masterstudentene May-Helene Gram Franck og Maria Sundfør Kråkenes fikk hvert stipend på 10 000 kr fra Fritt Ord og Mediebruksgruppen for å skrive masteroppgaver basert på datamateriale fra Reuters Digital News Report.

Nyeste publikasjoner 

The Romantic Fantasy of Even and Isak - an Exploration of Scandinavian Women Looking for Gratification in the Teen Serial SKAM (2020) - Synnøve Skarsbø Lindtner & John Magnus Ragnhildson Dahl

A digital public sphere: Just in theory or a perceived reality for users of social network sites? (2020) - Hilde Sakariassen 

Populism and popular culture: a case for identity-oriented research. In Krämer, B. & Holtz-Bacha, C. (eds) Perspectives on populism and the media. (2020) - Torgeir U. Nærland

Skriftlig protokolanalyse. Kapittel i Retorik og metode (2020) - Jens E. Kjeldsen, Eirik Vatnøy og Ida V. Andersen 

Instead of the deliberative debate: How the principle of expression plays out in the news-generated Facebook discussion. (2020) -  Ida V. Andersen

Temporal ambivalences in smartphone use: Conflicting flows, conflicting responsibilities (2020) - Brita Ytre-Arne, Trine Syvertsen, Hallvard Moe og Faltin Karlsen

Affective Polarization in Multiparty Systems? Comparing Affective Polarization Towards Voters and Parties in Norway and the United States (2020) - Erik Knudsen 

Disentangling the Influence of Recommender Attributes and News-Story Attributes: A Conjoint Experiment on Exposure and Sharing Decisions on Social Networking Sites (2020) - Mikael Poul Johannesson og Erik Knudsen  

Audiences’ Communicative Agency in a Datafied Age: Interpretative, Relational and Increasingly Prospective (2020) - Brita Ytre-Arne og Ranjana Das

Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship (2020) - Torgeir U. Nærland, Jan Fredrik Hovden og Hallvard Moe

Methods for datafication, datafication of methods (2020) - Stine Lomborg, Lina Dencik og Hallvard Moe

Deliberative Systems Theory and Citizens’ Use of Online Media (2020) - Cathrine Holst og Hallvard Moe