Hjem

Mediebruksgruppen

Hovedinnhold

Mediebruksgruppen

Mediebruksgruppen (Bergen Media Use Research Group) forsker på hvordan mennesker – som publikum, brukere og borgere – forholder seg til medier, og hvordan de gjennom mediene forholder seg til hverandre og samfunnet. Forskningsgruppen er tilknyttet Institutt for informasjons- og medievitenskap, og ledes av Hallvard Moe og Brita Ytre-Arne.

ERC CONSOLIDATOR GRANT
ERC til Hallvard Moe

Skal kartlegge vår informasjonsberedskap med fersk ERC

Kor budde er kvar enkelt av oss til å skaffe oss rett informasjon og engasjere oss når det trengs? Medieprofessor Hallvard Moe får prestisjestipendet ERC Consolidator Grant frå EU for å betre skjøne vanlege folk si evne til å skaffe seg informasjon og engasjere seg i demokratiet.

Student
Beate Felde, Henning Good og Anne Jacobsen Rike

Masterstudenter får stipend

Masterstudentene Anne Jacobsen Rike, Beate Felde og Henning Good fikk hvert stipend på 26 000 kr fra RAM for å jobbe med masteroppgavene sine

Nyhet
Bilde av Mehri, stipendiat ved Infomedia

Klarer ungdom å ta pause fra skjermen i et digitalt samfunn?

Hvordan skal ungdom som vokser opp online klare å koble av når så mye av samfunnet er tilrettelagt for konstant påkobling? Stipendiat Mehri S. Agai undersøker ungdommens forhold til digital frakobling.

NORCE
Rune Søholt

Nytt stipendiat i NORCE

Rune Søholt har begynt som stipendiat i Media Poverty -prosjektet i NORCE

Nyeste publikasjoner 

Why so quiet? Exploring inhibition in digital public spaces (2021) - Hilde Sakariassen og Irene Costera Meijer

Women's emotion work on Facebook: Strategic use of emotions in public discourse (2021) - Hilde Sakariassen

Offentlighetens livsstiler: Om deltagere og tilskuere i norske medieoffentligheten (2021) - Jan Fredrik Hovden

The Democratic Significance of Everyday News Use: Using Diaries to Understand Public Connection over Time and beyond Journalism (2021) Hallvard Moe og Brita Ytre-Arne. 

"Dårlige borgere? Arbeiderklassen i den moderne offentligheten." I Ljunggren og Nordli Hansen Arbeiderklassen. Oslo: Cappelen Damm. (2021) - Jan Fredrik Jovden 

Instead of the deliberative debate: How the principle of expression plays out in the news-generated Facebook discussion. (2020) - Ida V. Andersen

Temporal ambivalences in smartphone use: Conflicting flows, conflicting responsibilities (2020) - Brita Ytre-Arne, Trine Syvertsen, Hallvard Moe og Faltin Karlsen

A digital public sphere: Just in theory or a perceived reality for users of social network sites? (2020) - Hilde Sakariassen 

Populism and popular culture: a case for identity-oriented research. In Krämer, B. & Holtz-Bacha, C. (eds) Perspectives on populism and the media. (2020) - Torgeir U. Nærland

Skriftlig protokolanalyse. Kapittel i Retorik og metode (2020) - Jens E. Kjeldsen, Eirik Vatnøy og Ida V. Andersen 

Instead of the deliberative debate: How the principle of expression plays out in the news-generated Facebook discussion. (2020) -  Ida V. Andersen

Temporal ambivalences in smartphone use: Conflicting flows, conflicting responsibilities (2020) - Brita Ytre-Arne, Trine Syvertsen, Hallvard Moe og Faltin Karlsen

Affective Polarization in Multiparty Systems? Comparing Affective Polarization Towards Voters and Parties in Norway and the United States (2020) - Erik Knudsen 

Disentangling the Influence of Recommender Attributes and News-Story Attributes: A Conjoint Experiment on Exposure and Sharing Decisions on Social Networking Sites (2020) - Mikael Poul Johannesson og Erik Knudsen  

Audiences’ Communicative Agency in a Datafied Age: Interpretative, Relational and Increasingly Prospective (2020) - Brita Ytre-Arne og Ranjana Das

Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship (2020) - Torgeir U. Nærland, Jan Fredrik Hovden og Hallvard Moe

Methods for datafication, datafication of methods (2020) - Stine Lomborg, Lina Dencik og Hallvard Moe

Deliberative Systems Theory and Citizens’ Use of Online Media (2020) - Cathrine Holst og Hallvard Moe