Færre midlertidige ansettelser
Dette er en informasjonsside om det pågående arbeidet med å redusere omfanget midlertidig ansettelser ved UiB.
Hovedinnhold
Denne siden vil gi en oversikt over arbeidet som pågår for å redusere midlertidige ansettelser ved UiB. Her introduseres også analyse- og planleggingsverktøy i dette arbeidet.
HR-avdelingen har utarbeidet en PP-presentasjon om midlertidige ansettelser til internt bruk ved UiB. Presentasjonen omhandler Statsansatteloven og praksis ved UiB.
Aktuelle styresaker kan du finne nederst i denne saken.
Fast ansettelse er hovedregel
Universitetsstyret har vedtatt at hovedregelen ved UiB skal være fast ansettelse, også i eksternt finansierte prosjekter.
Forskerstillinger og tekniske stillinger knyttet til eksternt finansierte prosjekter skal som hovedregel være faste dersom prosjektet varer i mer enn to år. Unntak gjelder kun ved oppdrag av kortvarig karakter eller for kortvarig periode, der det ikke er utsikter til forlengelse.
Hva er midlertidige ansettelser?
Betegnelsen «midlertidig ansettelse» omfatter i utgangspunktet alle ansettelsesforhold som ikke er faste.
Det inkluderer stillinger som åremålsstillinger og rekrutteringsstillinger. Ekstraerverv er også åremålsstillinger, og innehas som regel av medarbeidere med annen fast stilling.
De ovennevnte stillingene regnes ikke som uønsket med tanke på midlertidighet. Den uønskete midlertidighet er først og fremst knyttet til stillinger i eksternt finansierte prosjekt, og da særlig forskerstillinger.
Hvordan følge utviklingen?
UiB rapporterer årlig til departementet om utviklingen med hensyn til andel midlertidige stillinger, basert på DBH-tall.
Nytt analyseverktøy:
UiB har nå fått et nytt selvbetjent analyseverktøy 'Tableau', som gir oss mulighet til å ta ut nøkkelinformasjon fra studie-, personal- og økonomisystemene i form av tall og grafiske fremstillinger. Her kan vi følge utviklingen i omfanget av midlertidige ansettelser og foreta analyser for de enkelte fakultetene og instituttene.
Tilgang:
HR-medarbeidere og ledere på fakultet og instituttnivå kan søke om tilgang. For tilgang benyttes søknadsskjemaet for administrative fellessystemer ved UiB, hvor man krysser av for 'Tableau' og spesifiserer under 'Beskrivelse'.
Planlegging av ressursbruk og bemanning
UiB må tilrettelegge for at fast ansatte, som har sitt arbeidsforhold knyttet til eksternt finansierte prosjekter, kan få nye arbeidsoppgaver ved utløpet av prosjektperioden.
Dette krever langsiktig planlegging av ressursbruk og bemanning. Flere av fakultetene har utviklet egne Excel-baserte hjelpeverktøy for sammenstilling av personal- og prosjektinformasjon, men disse forutsetter manuelt vedlikehold.
Ansvarsområder
Ledelsens oppgaver:
- Følge opp UiBs målsettinger om vekst i den eksternt finansierte virksomheten
- Forvalte den eksternt finansierte virksomheten som integrert del av den ordinære virksomheten
- Følge opp UiBs målsettinger om færre midlertidige ansettelser
- Følge opp kravene som stilles i European Charter for Researchers om stabile og forutsigbare arbeidsvilkår for forskere.
- Informere om ansettelsesvilkår (eksternt finansierte prosjekt med antatt varighet) gjennom utlysningstekst, intervju, mottakssamtale og medarbeidersamtaler
- Ved opphør av eksternfinansiering, følge vedtatte prosedyrer. Se lederhåndboken
Fakultetsadministrasjonens oppgaver:
Gi HR-støtte til ledelsen ved rekruttering
Fremskaffe nødvendig bakgrunnsinformasjon på personal og økonomifeltet
Levere ledelsen månedlige rapporter over utviklingen
Medarbeideres oppgaver:
Medvirke til fortsatt ekstern finansiering av stillingen og til utvikling av nye prosjekter
Fakultetenes tiltaksplaner
Fakultetene har utarbeidet egne tiltaksplaner for oppfølging av Universitetsstyrets vedtak om færre midlertidige ansettelser og skape felles forståelse for nødvendigheten av dette arbeidet.
Fakultetene har også fastsatt måltall for andelen midlertidige stillinger frem til 2025. Noen fakultet har betydelig større andel eksternt finansiert virksomhet enn andre, og følgelig større andel midlertidige. Tiltaksplanene skal følges opp av jevnlige statusrapporter.
Et sentralt punkt som går igjen i tiltaksplanene er langsiktig planlegging ut over prosjektperioden.
De ulike tiltaksplanene finner du her:
