Forbedring av HR-prosesser
Prosjektet «Forbedring av HR-prosesser» vil bidra til at HR-prosesser og tjenester ved UiB fremstår som del av en helhetlig administrasjon og forberede organisasjonen og HR-medarbeiderne på innføring av nye systemer.
Hovedinnhold
Prosjektet ble etablert i samarbeid mellom fakultetene og HR-avdelingen i 2021 med målsetting om å:
- Støtte opp om å «Utvikle en helhetlig arbeidsgiverpolitikk og -praksis», som er et omtalt virkemiddel i UiBs strategi 2019-2022 for å jobbe mest mulig likt og ensrettet på det administrative området og bidra til lik behandling og oppfølging av ansatte uavhengig av arbeidssted.
- Undersøke muligheter digitalisering gir for effektivisering og forbedring av administrative støttefunksjoner og verktøy innen HR-feltet.
- Forberede organisasjonen og HR-medarbeiderne på innføring av nye systemer.
Prosjektet kombinerer prosessforbedringsmetodikk Google Design Sprint, som sikrer brukerfokus og -involvering. For hver prosess etableres det sprintgrupper med representanter fra fakultet/avdelinger.
Det er etablert en oversikt over HR-prosesser som grunnlag for prioritering, der fakultet/avdelinger har spilt inn HR-prosesser som er særlig viktige (oversikten vil videreutvikles i prosjektperioden).
Prosesser prosjektet har jobbet med
Forlengelse av postdoktorer
Tiltak og virkemidler:
- Felles informasjon for postdoktor og digitalt søkeskjema (Medarbeiderhåndboken)
- Felles rutinebeskrivelse for HR-medarbeider og verktøy for beregning (uib.no)
Sprintgruppe
- Maria Svåsand, MN
- Asbjørn Sæther, HF
- Julie Hansen, MED
- Anita Hadziavdic Garden, jUSS/HR
- Pernille Andersen Hole, SV
2.5.5 nr. 3 Lønnsvurdering før 12. måneders ansettelse
Tiltak og virkemidler
- Rutiner for nyansatte, gjennomført innen 12. måneder (Lederhåndbok)
- Felles rutine for gjennomføring av 2.5.5 nr. 3 - 12 månedersvurdering (Ansattsider)
- Brukerveiledning for ansattlister i Innsikt (rutinebeskrivelse på Ansattsider)
- Felles maler for svarbrev (ePhorte)
Sprintgruppe
- Bjørn Arild Petersen, SV
- Anette Bynes D'Arcy, MN
- Arve Sennesvik, HF
- Evelyn Ravnstad, MED
- Mona Grindheim Matre, HR
Opprykk til professor
Tiltak og virkemidler
- Felles inngang til søknad om kompetanseopprykk og generell informasjon om prosessen (uib.no)
- Utarbeiding av felles maler
- Etablering av administrativ nettverk/spesialistgruppe
Sprintgruppe
- Karoline Skudal Christiansen, MN
- Asbjørn Sæther, HF
- Bjørn Arild Petersen, SV
- Kamila Cholti, KMD/HR
- Ove Chr. Borge, PSYFA
Forlengelse av stipendiater
Tiltak og virkemidler
- Felles informasjon for stipendiat og digitalt søkeskjema (Medarbeiderhåndboken)
- Felles rutinebeskrivelse for HR-medarbeider og verktøy for beregning (uib.no)
Sprintgruppe
- Asbjørn Sæther, HF
- Anita Hadziavdic Garden, HR
- Julie Hansen, MED
- Anette Bynes D’Arcy, MN
Onboarding av utenlandske ansatte
(Utenlandske ansatte som starter arbeid i Norge)
Tiltak og virkemidler
- Felles maler for tilbudsbrev, tilgjengelig i ePhorte
- Sjekkliste: Onboarding av utenlandske ansatte (uib.no)
Sprintgruppe
- Kari Lid Skodje, PSYFA
- Tommy Aleksander Buene Kvarven, HF
- Hanne Elisabeth Cappelen, SV
- Ingvild Vandeskog Wallacher, MED
- Maria Svåsand, MN
- Jill Anette Opsahl, HR
- Ann Lisbeth Sætre Garnes, ØKA
- Ingrid A. Ødegaard, HR
Fremdriftsplan
Januar-juni 2022
- Sprintgrupper utvikler tiltak og virkemidler for prosessene: Forlengelse av stipendiater, Opprykk til professor, Onboarding av utenlandske ansatte
- Informasjon i organisasjon om utviklede tiltak/virkemidler
August-desember 2022
- Sprintgrupper utvikler tiltak og virkemidler for prosessene: Forlengelse av postdoktorer, 2.5.5, lønnsvurdering før 12. måneders ansettelse
Januar-februar 2023
- Informasjon i organisasjon om utviklede tiltak/virkemidler
- Etablere forvaltning for standardiserte prosesser
April-august 2023
- Utprøving av kommende saksbehandlingssystem gjennom pilot for prosessen Forlengelse av stipendiat
Prosjektorganisering
Prosjekteier er HR-direktør Sonja Irene Dyrkorn
Det er etablert en styringsgruppe, prosjektgruppe og en brukergruppe.
Styringsgruppe
- Fakultetsdirektør Øystein Lunde Iversen, Det juridiske fakultet
- Seksjonssjef Janne Marie Solheimslid, HR-avdelingen
- Rådgiver Lene Sørheim, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Prosjektgruppe
- Seniorrådgiver Mona Grindheim Matre, HR-avdelingen
- Seniorrådgiver Anette Bynes D’Arcy, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
- Administrasjonssjef Bjørn Arild Petersen, Det samfunnsvitenskapelige fakultet
- Seniorrådgiver Nina Mari Hjertager Fox, HR-avdelingen
- Seniorkonsulent, Gabriela Saez - prosjektleder
Brukergruppe
- Assisterende fakultetsdirektør Susanne Ostendorf, Det humanistiske fakultet
- Administrasjonssjef Kristin Kalvik, Geofysisk institutt
- Rådgiver Beathe Gjertsen, Eiendomsavdelingen
- Administrasjonssjef Maria Lundhaug, IT-avdelingen
- Instituttleder Reidar Jakobsen, Institutt for klinisk psykologi (medlem fra V-22)