Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Master

Studenter på dialogworkshop

Studentene på master i manusutvikling for serier har hatt besøk av Odd-Magnus Williamson.  

Studenter på master i manusutvikling for serier sammen med faglærer Kjersti Steinsbø og Odd-Magnus Williamson
Foto:
Zulfikar Fahmy

Studentene på manusutvikling for serier får tett oppfølging, og de får lære av de beste av de beste. Dette året har de hatt besøk av: Siri Seljeseth (Unge Lovende), Thomas Torjussen (Koselig med peis, ZombieLars), Lars Gudmestad (Julekongen, Helt perfekt, Neste sommer), Bjørn Olaf Johannessen (Kampen for tilværelsen), og Geir Henning Hopland (Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?), for å nevne noen. 

- Jeg veldig fornøyd med alle forelesningene og særlig gjesteforeleserne vi har hatt. Alle har noe godt å bidra med. Odd-Magnus Williamson er den siste i en rekke gode, sier Jon Lie, som er masterstudent på førsteåret.  

Odd-Magnus Williamson er kanskje mest kjent for de fleste som skuespiller i "Aber Bergen", "Nobel", "Kon-Tiki" og "Tina og Bettina", men han er egentlig utdannet tekstforfatter, og har blant annet vært manusforfatter i "Aber Bergen".  

I to dager har studentene hatt workshop sammen med faglærer Kjersti Steinsbø og Odd-Magnus Williamson. Studenter både på første og andreåret var samlet for denne workshopen.  

Fokuset disse dagene har vært hvordan få til å skrive en naturlig dialog.

- Den første dagen gikk vi gjennom spillefilmmanus som Odd jobber med, vi gikk gjennom en del av scenene, obduserte disse, snakket om dialogen, og diskuterte hvordan den kan bli bedre, forteller Kjersti Steinsbø.  

- Odd-Magnus plukket ut scener vi skulle diskutere. Da fikk vi komme med innspill og forslag til forbedringer. Det var som å være i et «writers room», sier førsteårsstudent på masterprogrammet, Jon Lie. 

Til dag to fikk studentene en hjemmelekse: de skulle overhøre en samtale.  

- Jeg prøvde først å overhøre noen på bybanen, men det var vanskelig, for jeg hørte bare den ene personen over støyen. Så da prøvde jeg på butikken i stedet, og fulgte etter folk der. Det var litt spesielt, og jeg lot som om jeg leste på ingrediensene i et brød mens jeg hørte på hva de sa, sier Jon Lie.  

- Jeg prøvde å overhøre på treningssenteret, sier Magnus Horne. Jeg prøvde å stille meg litt nærmere de jeg overhørte, og da trodde jo folk at jeg sto i kø for apparatene.  

Når studentene kom tilbake dagen etter med disse overhørte samtalene, fikk de nye oppgaver: de skulle bruke denne dialogen, ha to karakterer, og legge til en hemmelighet. Deretter skulle dette spilles ut av Odd-Magnus Williamson og frilansskuespiller Siv Torin Knudsen Petersen. 

- Jeg hadde egentlig ingenting, men når jeg skulle prøve å bruke det til noe, så hadde jeg plutselig noen karakterer, og en historie, sier Jon Lie.  

- Vi hadde veldig dyktige skuespillere. Det var veldig interessant å se hvordan de jobbet med manuset. Det var en fin måte å vise hvordan dialog fungerer, hvordan de avbryter hverandre, hvordan de endrer tema. Når de leser våre manus, legger de jo trykk på noen ord, og pauser av og til. Dette kan jo være annerledes enn det vi har tenkt selv, sier Magnus Horne.  

Odd-Magnus Williamson synes workshopen var vanskelig å oppsummere i et par linjer, og sendte et firesiders manuskript. Vi gjengir ikke hele manuskriptet her, men her er et lite utdrag: 

ODD-MAGNUS 
Du vet det Maria (...)
At drama æ'kke så vanskelig vettu. Det er bare karakterer involvert i en rekke hendelser tilknyttet ett premiss med en begynnelse som fører til en konflikt som fører til en resolusjon. 

Maria nikker lett, og forstår det ikke med en gang. Men så tenker hun gjennom det på nytt, og så skjønner hun det. Så gjemmer hun ordene i sitt drage-hjerte og grubler på det.