Institutt for informasjons- og medievitenskap

Medietilsynet med pengedryss til dyktige Infomedia-studenter

Medietilsynet deler årlig ut støtte til gode og ambisiøse forskningsprosjekt. Infomedias studenter gjør det ofte sterkt i konkurransen, og nå har de gjort det igjen.

Illustrasjonsbilde
@skylakestudio via Unsplash

Fire masterstudenter på Infomedia mottar 108 000 av totalt 189 000 kroner som Medietilsynet deler ut til studentdrevet forskning i år.

Student

Veilleder

Prosjekt

Ida Marie Skjerlie GardKristine JørgensenKjønnsstereotyper og transgressive spillkarakterer
Hanna KvammeTorgeir NærlandPersonvernsholdninger på Instagram – en komparativ studie av to kulturelle generasjoner
Kristine HansenBrita Ytre-ArneUnge voksne sin opplevelse av nyhetspodkaster
Lone EinanKnut HellandNyhetsformidling på TikTok: En studie av TV 2 sine nyheter på TikTok

- Det er flott at Medietilsynet anerkjenner at masterstudenter gjør viktig forskning. Studentene våre er spesielt gode til å utvikle spennende prosjekter om nye fenomener i det digitale medielandskapet, og fange opp endringer i mediebruk og journalistikk, forteller professor Brita Ytre-Arne, leder for Mediebruksgruppen og veileder for én av de anerkjente studentene.

Hun utdyper,

- Å søke stipend er også nyttig for prosjektutviklingen for den som skal skrive masteroppgave. Studentene får trening i å tenke på relevansen av eget prosjekt og formidle ideen sin på en overbevisende måte. Stipend-fangsten viser at studentene våre lykkes med dette!

Andre tildelinger

Også professor Leif Ove Larsen har mottatt støtte til sitt prosjekt "Kulturjournalistikk 3.0. Kulturen i nyhetsmediene: Avvikling eller reorientering?". Se alle årets tildelinger på Medietilsynets nettsider