Mediekarrieremessen 2026 åpnet dører for fremtidens talenter
Media City Bergen var fylt av energi og nysgjerrighet da Medieklyngen arrangerte årets Mediekarrieremesse, 23. september. Over 400 studenter strømmet til for å møte noen av landets største mediehus – og få en smakebit på hvordan det faktisk er å jobbe i bransjen.
Hovedinnhold
Bergen - en medieby på verdenskartet
– Bergen er Norges medieteknologihovedstad. Likevel er det altfor få som vet det, sier Charlotte Vindenæs, Communication & Senior Project Manager i Medieklyngen.
Og forsetter, Det er en myte at du må dra til Oslo for å få jobb. Her i Bergen finnes det massevis av spennende muligheter – og mediebransjen trenger folk med helt ulik bakgrunn og kompetanse.
Fra innsiden av bransjen
Scenen ga publikum et innblikk fra innsiden: Julie Thorsen og Guro Halleraker fra TV 2 fortalte hvordan unge journalister kan ta steget inn i redaksjonene, mens Vizrt og Fonn Group delte sine erfaringer og råd om hvordan man går fra student til ansatt.
Nettverksbygging og nye muligheter
Etter sceneprogrammet ventet kanskje kveldens høydepunkt: mingling med representanter fra NRK, TV 2, Bergens Tidende, Bergensavisen, Polaris Media Vest, Vimond, Vizrt og Fonn Group. Her ble det delt karriereråd, tips – og kanskje startet de første samtalene som leder til fremtidige jobber.
Brobygger mellom studenter og bransje
Mediekarrièremessen er et samarbeid mellom Infomedia og andre utdanningsinstitusjoner, mediehus og teknologiselskaper i regi av Medieklyngen, støttet av Creative Technology og Vestland fylkeskommune. Arrangement som dette er ment for å senke terskelen mellom unge talenter og mediebransjen – og vise bredden av muligheter som finnes.
For flere av de unge deltakerne kan møtet med bransjen denne dagen bli nettopp det som markerer første steg inn i en karriere i Mediebyen Bergen.

