Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Næringsliv

Mediekarrieremessen 2026 åpnet dører for fremtidens talenter

Media City Bergen var fylt av energi og nysgjerrighet da Medieklyngen arrangerte årets Mediekarrieremesse, 23. september. Over 400 studenter strømmet til for å møte noen av landets største mediehus – og få en smakebit på hvordan det faktisk er å jobbe i bransjen.

Mediekarrieremessen26
Foto/ill.:
Medieklyngen

Hovedinnhold

Bergen - en medieby på verdenskartet

– Bergen er Norges medieteknologihovedstad. Likevel er det altfor få som vet det, sier Charlotte Vindenæs, Communication & Senior Project Manager i Medieklyngen.

Og forsetter, Det er en myte at du må dra til Oslo for å få jobb. Her i Bergen finnes det massevis av spennende muligheter – og mediebransjen trenger folk med helt ulik bakgrunn og kompetanse.

Fra innsiden av bransjen

Scenen ga publikum et innblikk fra innsiden: Julie Thorsen og Guro Halleraker fra TV 2 fortalte hvordan unge journalister kan ta steget inn i redaksjonene, mens Vizrt og Fonn Group delte sine erfaringer og råd om hvordan man går fra student til ansatt.

Nettverksbygging og nye muligheter

Etter sceneprogrammet ventet kanskje kveldens høydepunkt: mingling med representanter fra NRK, TV 2, Bergens Tidende, Bergensavisen, Polaris Media Vest, Vimond, Vizrt og Fonn Group. Her ble det delt karriereråd, tips – og kanskje startet de første samtalene som leder til fremtidige jobber.

Brobygger mellom studenter og bransje

Mediekarrièremessen er et samarbeid mellom Infomedia og andre utdanningsinstitusjoner, mediehus og teknologiselskaper i regi av Medieklyngen, støttet av Creative Technology og Vestland fylkeskommune. Arrangement som dette er ment for å senke terskelen mellom unge talenter og mediebransjen – og vise bredden av muligheter som finnes.

For flere av de unge deltakerne kan møtet med bransjen denne dagen bli nettopp det som markerer første steg inn i en karriere i Mediebyen Bergen.