Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Utstilling

Generasjoner i regntøy: fra 1883 til i dag

Velkommen til en utstilling hvor du får se Aksdal i Muren sin historie gjennom fem generasjoners handelsvirksomhet i Bergen. Utstillingsåpning fredag 11. juni kl. 14.00.

Muren i Bergen
MARCUS / Spesialsamlingene til Universitetsbiblioteket i Bergen

Hos Aksdal i Muren kan du nå se en utstilling av bilder og tekst som belyser Aksdal i Muren sin historie gjennom fem generasjoners handelsvirksomhet i Bergen.

Utstillingsåpning fredag 10. juni kl. 14.00.

Et symbol for handel i flere hundre år

Aksdal i Muren har alltid vært en sentral aktør i Bergens handelshistorie. Muren har i seg selv fra 1561 vært et symbol for handel. Aksdal i muren er et symbol på kvalitet og en nisje forhandler gjennom en lang årrekke. Bergenserne har kommet til muren år etter år for å tak i kvalitetsvarer.

Alt startet med regnet for familien Aksdal, og ca. 150 år senere er det fortsatt regnet som er det mest sentrale for driften.

Ved inngangen til Gågaten eller Småstrandgaten står gamle ærverdige «Muren» som en antikk portal eller bauta i denne del av bybildet. Når du passerer gjennom buen i dette landemerket er du straks i en del av byen med eldre bebyggelse – en gate med beboelse, men også handel – med mange mindre og interessante butikker.

Gågaten forbindes gjerne med Muren. Generasjoner av bergensere har kjøpt regnfrakk, gummistøvler, sydvest, sko, tresko eller annet tøy som islender, busserull og pampusser. Muren var alltid der og det var sjelden tvil om hvor man skulle kjøpe varene når regnet høljet ned.

En kulturhistorisk institusjon

Nå har femte generasjon i Aksdal-familien overtatt handelen i Muren. Dens framtid er sikret – så lenge det fortsatt regner mye i Bergen.

Men Aksdal i Muren er langt mer enn en regntøybutikk. Den er snarere en kulturhistorisk institusjon. En generasjon er et produkt av en foreldregenerasjon. Generasjonens biografi skrives i relasjon til andre og kanskje tidligere biografier og er uløselig knyttet til en fortid, en historie, en slekt og et sted. Den utformes i tid, rom og sosialt miljø.

Generasjonsbegrepet brukes og anvendes i ulike tider og i ulike sammenhenger, det handler både om individ, men også om en familie – en slekt. Uansett hvor mange generasjoner av foreldre som kan telles bakover i tid, brytes den historiske kontinuiteten ved at en families etablering på et sted blir utgangspunktet for generasjonstellingen. I forhold til Aksdal i Muren telles det fem generasjoner bakover i tid.

Fem generasjoner med regntøy til bymann og stril

Den første kjøpmannen du møter i Muren, er Mikal Helgesen Aksdal. Hans skapte en institusjon som i løpet av fem generasjoner ble et begrep i Bergen. Her gikk sjøfolk, striler, bønder og byfolk for å skaffe seg solide sko og arbeidsklær.

Siden Aksdal i Muren ble åpnet i 1883, har Aksdal vært en ledende leverandør av regntøy i Bergen og omegn.

Familiens 137 år lange erfaring har gitt bidratt til en kunnskap og kompetanse som gjør at butikken i Muren skiller seg fra andre butikker. Kanskje ikke bare på grunn av klær og sko, men fordi Muren inviterte kunden inn i en helt særegen atmosfære der den sosiale samtalen mellom eier og kunde var en betydelig del av handelen og byen Bergen.

Velkommen til utstilling!