Hjem
Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Verv ved AHKR

Fagkoordinator ved AHKR

Instituttleder utpeker en fagkoordinator for hvert fag. Her følger beskrivelse av vervets innhold og arbeidsoppgaver.

Hovedinnhold

1. Vervet

Instituttleder utpeker en fagkoordinator for hvert fag (arkeologi, historie, kulturvitenskap og religionsvitenskap). Fagkoordinatoren er talsperson for faget sitt og holder kontakten med de tilsatte på faget. Fagkoordinator samarbeider med undervisningskoordinatoren, som har det overordnete ansvar for instituttets undervisningsaktivitet. Fagets studiekonsulent og undervisnings- og eksamenskonsulent (UE-konsulent) bistår fagkoordinator administrativt.

 

2. Arbeidsoppgaver

Arbeidsoppgaver

A. Semesterstart:

Fagkoordinatoren representerer faget på orienteringsmøtene og på andre arrangementer ved semesterstart.
 

B. Emnebeskrivelser og studieplaner på faget:

Fagkoordinator er faglig ansvarlig for utarbeidelse og endringer av studieplaner og emnebeskrivelser på faget. Studiekonsulent forbereder saker om emnebeskrivelser og studieplaner til behandling i UUI.
 

C. Undervisningsplanlegging:

Fagkoordinator har ansvaret for å fordele undervisningsoppgavene og planlegge undervisningen på alle fagets emner (inkludert didaktikk- og tverrfaglige emner) i samråd med emneansvarlig. Undervisningen for neste semester må planlegges tidlig i inneværende semester, og rapporteres til frister som annonseres fra administrasjonen.

  • Første frist (februar/september): Hvilke emner som skal tilbys påfølgende semester
  • Andre frist (mars/oktober): Hvem som skal undervise, samt undervisningens omfang og form.

D. Eksamen:

Fagkoordinator er ansvarlig for å finne sensorer til eksamensavviklingen. Fagkoordinator eller UE-konsulenten kontakter sensorene tidlig i semesteret for å avtale eksamens- og sensurarbeidet i semesteret. Oversikt over både interne og eksterne kommisjonsmedlemmer for midtsemester- og sluttsemestereksamen leveres til UE-konsulent til oppsatt frist. Oversikten skal inneholde følgende opplysninger for hvert emne:

  • navn på eksterne og interne sensorer
  • hvem som skal lage oppgaven
  • hvem som skal gå besøksrunde i eksamenslokalet og eventuelt holde oppklaringsmøte ved hjemmeeksamen
     

Fagkoordinator kaller inn til eksamensmøte hvert semester for gjennomgang av oppgavetekster og kommisjonssammensetning. UE-konsulenten deltar på møtet.
Se utfyllende informasjon i rutinebeskrivelsen for eksamensplanlegging.
 

E. Fagmøter:

Fagmøtene er fagenes fellesforum. Fagkoordinator kaller inn til fagmøter minst to ganger i semesteret. Fagmøtet fungerer som programstyre, rådgivende organ og faglig forum – alt etter hvilke saker som behandles – og sammensetningen av fagmøtet varierer i henhold til dette. Alle i gruppe A deltar alltid på fagmøtene. Studiekonsulenten for faget er sekretær på møtene.

Se utfyllende retningslinjer og mandat og sammensetning for fagmøtene i eget dokument.
 

F. Master:

Fagkoordinator er ansvarlig for å fordele nye masterstudenter på fagets veiledere. Fagkoordinator er masteransvarlig på faget (faglig ansvarlig ved kontraktsendringer eller bytte av veileder).
 

G. Stipendiaters pliktarbeid

Fagkoordinator skal i samråd med kandidat, veileder og forskningskoordinator lage og signere en plan for stipendiatens arbeidsperiode. Ca. en måned etter at stipendiaten har tiltrådt stillingen, arrangeres et møte for å diskutere en detaljert plan for timene. I forkant av dette møtet bør fagkoordinator kontakte kandidat og veileder for å lage et forslag til plan med utgangspunkt i fagets behov og interesser. Se egne retningslinjer for pliktarbeid.
 

H. Godkjennings- og innpassingssaker:

Fagkoordinator har ansvaret for faglige vurderinger i saker der utdanning fra andre universitet/høyskoler i Norge eller utlandet skal innpasses/godkjennes som tilsvarende emner på faget. Det er studiekonsulent eller studieleder som er saksbehandler i disse sakene. Se egne rutiner om godkjennings- og innpassingssaker.
 

I. Studentkontakt:

Fagkoordinator skal jevnlig holde kontakt med fagutvalget på faget.
 

J. Kvalitetssikring:

Fagkoordinatoren skal holde kontakten med programsensor på faget og samarbeide med undervisningskoordinator om oppfølging av programsensorrapportene. Fagkoordinatoren skal med utgangspunkt i rapporter fra emneansvarlige og programsensor rapportere om gjennomføringen av alle emner på faget hvert år iht UiB kvalitetssystem.

K. Utvalg for undervisning og internasjonalisering:

Fagkoordinator er medlem av UUI.
 

L. Fagrådet:

Fagkoordinator representerer normalt faget i det nasjonale fagrådet.
 

M. Timeregnskap og ressursregnskap

Fagkoordinator er ansvarlig for å kontrollere timeregnskapsskjemaene fagets ansatte fører. Fagkoordinator skal påse at de ansatte får lik uttelling for likt arbeid og at faktorbruk er i overensstemmelse med retningslinjene. Fagkoordinator bruker også timeregnskapets totaloversikt når oppgaver skal fordeles. Se egne retningslinjer for timeregnskap.
 

N. Løslønnsbudsjett

Fagkoordinator disponerer løslønnsbudsjettet, og er ansvarlig for at undervisningstilbudet og eksamensavviklingen dimensjoneres etter tilgjengelige personalressurser og løslønnsmidler. Se egne retningslinjer for løslønnsbudsjettet.

 

3. Nettverk og kontakt med instituttledelsen

Nettverk og kontakt med instituttledelsen

A. Møter med instituttleder

Fagkoordinator skal ha faste møter med instituttleder to ganger i semesteret.
 

B. Fagkoordinatorforum

Det skal arrangeres fagkoordinatorforum en gang i semesteret:

  • Vårsemesteret: siste tirsdag i februar (fokus på undervisningsplanlegging)
  • Høstsemesteret: Tredje tirsdag i oktober (fokus på budsjett)


På forumet deltar instituttleder, undervisningskoordinator, administrasjonssjef og studieleder.

 

4. Viktige frister 

Vår:

10. mars: Oversikt over eksamenskommisjoner (midt- og slutteksamen inneværende semester) sendes til UE-konsulenten.

Februar/mars: Neste semesters undervisning skal være planlagt.

20. april: Oppgavesett for eksamen (inneværende semester + neste midtsemester) leveres til UE-konsulenten.

15. mai: Frist for å melde inn samlet behov for innleie påfølgende semester

1. juli: Levere timeregnskap til administrasjonskonsulenten

 

 

Høst:

1. oktober: Oversikt over eksamenskommisjoner (midt- og slutteksamen inneværende semester) sendes til UE-konsulenten.

Oktober: Neste semesters undervisning skal være planlagt.

20. oktober: Oppgavesett for eksamen (inneværende semester + neste midtsemester) leveres til UE-konsulenten.

15. nov: Frist for å melde inn samlet behov for innleie påfølgende semester

1. desember: Levere timeregnskap til administrasjonskonsulenten

 

5. Funksjonstid

Funksjonstid

Instituttleder utpeker en fagkoordinator for hvert fag. Fagkoordinator sitter normalt i vervet i to år.  

 

6. Kompensasjon

Kompensasjon

Vervet regnes som en del av undervisningsplikten og teller i timeregnskapet på følgende måte:

  • Historie: 220 timer per semester
  • Religionsvitenskap: 175 timer per semester
  • Arkeologi: 175 timer per semester
  • Kulturvitenskap: 175 timer per semester
     

Ressursene hentes fra fagets samlede undervisningsressurser.
 

Fagkoordinatorene kompenseres for andre oppgaver på lik linje med øvrige ansatte.