Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Gjesteforeleser

– Å ha unngått slips i nesten fire tiår anser jeg som suksess

Thomas H. McGovern har gjort feltarbeid over store deler av verden. I september besøker professoren i zooarkeologi UiB.

Professor Thomas H. McGovern
Professor Thomas H. McGovern har gjort feltarbeid over store deler av verden.
Ramona Harrison

Ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap (AHKR) skal McGovern holde en gjesteforelesning for alle interesserte. Her skal professoren snakke om nye perspektiver ved arkeologisk feltarbeid i øystatene i Nord-Atlanteren, med spesielt fokus på mulighetene for et utvidet internasjonalt og interdisiplinært forskningssamarbeid.

– Forelesningen vil gi en grov oversikt over det nye arbeidet som er blitt gjort av forskere om den skandinaviske bosettingen av øysamfunn som Færøyene, Island, Grønland og Newfoundland for rundt 1000 år siden. Jeg vil legge spesiell vekt på nye perspektiver knyttet til «de store spørsmålene» om hvordan bosettingen foregikk, og hva som skjedde etterpå, sier McGovern, som er ansatt som professor ved City University of New York.

Elsker Norge

Han trekker blant annet frem AHKRs egen Ramona Harrison, førsteamanuensis i arkeologi, som en av fagfolkene som har levert spennende ny forskning på feltet de senere årene.

– Jeg har selv drevet med dette de siste 37 årene, og noe av det beste med jobben er å få samarbeide med yngre, glimrende forskere som Ramona.

I løpet alle årene som forsker har McGovern etterhvert blitt svært bereist. Arbeidet hans har i hovedsak vært konsentrert om Nord-Atlanteren, men amerikaneren har også drevet feltarbeid i Storbritannia, Frankrike, USA, Karibia, og også Norge.

– Norge er fantastisk! Det er et nydelig land, fullt av spennende arkeologi, og ikke minst hyggelige mennesker. Jeg skulle gjerne blitt lenger, om bare ølprisene deres ikke var så stive, humrer han.

Slipsfobi

McGovern forteller at hans interesse for arkeologi ble vekket allerede som ung gutt.

– Jeg meldte meg som frivillig til arkeologiske prosjekter som tenåring, og har aldri siden ønsket en annen jobb, sier professoren, før han legger til:

– I nesten fire tiår har jeg unngått å måtte bruke slips på jobb, og det anser jeg som suksess.