Christiekonferansen 2023

Se bilder og høydepunkter fra Christiekonferansen

Forskere, politikere, mediefolk, gründere og andre aktører fra samfunn og næringsliv tok temperaturen på kunnskapsbyen Bergen under årets Christiekonferanse.

Neste
Marit Warncke og Rune Bakervik
Marit Warncke, ordførerkandidat (H) og Rune Bakervik, byrådsleder (Ap) var blant dem som deltok på scenen under årets Christiekonferanse.
dhayalan velauthapillai
Dhayalan Velauthapillai, professor i fysikk ved Høgskolen på Vestlandet og UiB-alumn, fortalte om sin forskning på solceller som kan males rett på veggen.
Lepra
I pausene var det mulig å titte på en rekke ulike utstillinger i Christie kafé, blant annet denne bildeutstillingen i anledning 150-årsjubileet til Armauer Hansen sin oppdagelse av leprabakterien.
 Martine Røysted Solås
Martine Røysted Solås, stipendiat ved Institutt for biovitenskap ved UiB, fortalte om sin forskning på dyptvannsfisk. Hun var en av tre PhD-studenter fra UiB som sto på scenen under sesjonen "Forskning i front".
Panel Christiekonferansen
Tom-Christer Nilsen, næringspolitisk leder i Bergen Næringsråd, Margareth Hagen, rektor UiB, og Jens Kihl, kulturredaktør i Bergens Tidende deltok i panelsamtale om veien videre for kunnskapsbyen Bergen.
Eivind Senneset

Tirsdag, 25. april ble den årlige Christiekonferansen holdt for 13. gang. Programleder Siri Lill Mannes åpnet med å utfordre UiB-rektor Margareth Hagen på valget av temaet "Kunnskapsbyen Bergen":

– I en tid der globale kriser står i kø, har dere valgt å fokusere på dere selv: Bergen. Hvorfor det?

Spørsmålet utløste latter både i salen og hos rektor.

– Det er absolutt logisk, for det er akkurat her i Bergen at vi skal løse de globale krisene, svarte Hagen.

Margareth Hagen og Siri Lill Mannes

Det var lattermild stemning på scenen mellom UiB-rektor Margareth Hagen og Christiekonferansens programleder Siri Lill Mannes.

Eivind Senneset

Dermed var konferansen i gang. Den ble en begivenhet full av lovprisende ord om Bergens forskning og nyvinninger, men også kritiske innspill og skråblikk på blant annet hvordan byen er utformet og hvordan den omfavner mangfold.

Bergen ble invitert inn i salen

Før de første innlederne inntok scenen, fikk publikum se en åpningsfilm som inneholdt vakre dronebilder av Bergen og uttalelser fra folk på gaten omkring påstanden om at Bergen er best på kunnskap. Folks meninger om kunnskapsbyen sprikte i flere retninger, noe som skapte både humring og applaus blant publikum.

Bør juble like mye for doktorpromosjoner som for Brann

Næringsminister Jan Christian Vestre rakk ikke å stille på konferansen som planlagt ettersom flyet hans fra Oslo ble forsinket grunnet snøvær.

Politikerdebatt ble det likevel, da byrådsleder (Ap) Rune Bakervik og ordførerkandidat (H) Marit Warncke tok plass på scenen.

De la vekt på viktigheten av å tilby nok studentboliger, beholde nyutdannede i Bergen, og å være stolte av kunnskapen som blir produsert ved utdanningsinstitusjonene i byen.

– Det burde være minst like mye jubel over doktorpromosjoner som når Brann vinner en kamp, sa Warncke.

– Man sier at vi bergensere er så brautende. Men det er ikke i alle tilfeller sant. Når det for eksempel gjelder kunnskapsbyen Bergen, må vi bli flinkere til å framsnakke alle de fantastiske utdanningsinstitusjonene vi har, sa Bakervik.

Den litt mindre byen med det litt større motet

I de ulike innslagene som fulgte, fikk publikum lære om hvordan Bergen briljerer innen en rekke områder som havteknologi, kunstig intelligens, solceller, behandling av tvangslidelser, og mye mer.

Solrun Toft Iversen, teatersjef ved Det Vestnorske Teateret og påtroppende teatersjef ved Den Nationale Scene (DNS), var blant dem som uttrykte takknemlighet for muligheten til å lære om hva som rører seg i kunnskapsbyen.

– Samlingen av folk her i dag sier meg at det er mange perspektiv som er utenfor min radar. Takk for invitasjonen, det gir veldig stor verdi, sa Iversen.

Hun la vekt på at Norge trenger en utfordrer-by som Bergen.

– Norge trenger en by som vil være den litt mindre byen, med det litt større motet.

Solrun Toft Iversen

Solrun Toft Iversen.

Eivind Sennest

Christieprisen til UiB-professor Leif Ove Larsen

Årets Christiepris gikk til professor Leif Ove Larsen.

Larsen er professor ved Institutt for informasjon- og medievitenskap ved UiB. Han har vært en av de fremste drivkreftene for at ideen om et klyngesamarbeid i form av Norwegian Center of Expertise in Media (NCE media) og Media City Bergen (MCB) har blitt en realitet.

Bekymret for at mangfoldet ikke fanges opp

Under panelsamtalene som fant sted i siste del av programmet, var eldrebølge og mangfold sentrale tema.

– Det er et mangfold i byen som jeg noen ganger er bekymret for at vi ikke klarer å fange opp ordentlig. Eldre er den gruppen som i størst grad blir diskriminert i arbeidslivet. Vi som står i maktposisjoner må tørre å strekke oss litt ut slik at vi oppnår et mer mangfoldig fellesskap, sa psykolog og aldringsaktivist Anna Helle-Valle.

Panelsamtale Christiekonferansen

Paneldeltakerne var enige om at arbeidslivet i Bergen må bli flinkere til å tenke mangfold utover bare å tenke på kjønn. Fra venstre: Erlend Høyersten, kunsthistoriker, Anna Helle-Valle, aldringsaktivist, Siri Lill Manner, programleder, Inger Stensaker, professor ved NHH, Marianne Wiik-Sætre, regiondirektør, DNB.

– Vi trenger gode møteplasser

Viserektor ved UiB Gottfried Greve har ledet programkomiteen for konferansen sammen med en rekke kolleger fra UiB.

Han oppsummerte konferansen slik:

– Vi trenger gode møteplasser: praksisplasser for studenter, traineestillinger, kunnskapsklynger, næringsklynger og fellesprosjekter som for eksempel havuken One Ocean Week har vært. Bergen skal være en utfordrer. Vi skal utfordre oss selv, Norge og verden.