Institutt for sosialantropologi
biff 2018

Filmpremiere: A Kali Temple Inside Out

Bergen internasjonale filmfestival braker snart løs, med mange spennende og relevante filmer for antropologimiljøet. "A Kali Temple Inside Out" er basert på antropolog Kathinka Frøystads forskning i India og laget av filmskaper Dipesh Kharel og Frode Storaas ved UiB.

Panditji, hindupresten, med Sikh-turban på besøk til en muslimsk Sufi-grav.
Frode Storaas og Dipesh Kharel

Bergen internasjonale filmfestival

BIFF kan skilte med over 150 filmvisninger i perioden 26.09-04.10, når Norges største filmfestival avholdes for 18. gang. Dette er et årlig høydepunkt for alle antropologiinteresserte, da BIFF har et stort repertoar av kategorier, tematikker og innsikter som ofte går under allmennhetens radar. BIFF samarbeider også med UiB om å vise faglig relevante dokumentarfilmer.

Flere filmer har i år en eksplisitt antropologisk vinkling, se listen til høyre. Vi vil trekke frem den filmen som blant annet har tilknytning ved Institutt for sosialantropologi. Filmskaperne Dipesh Kharel og Frode Storaas, og antropolog Kathinka Frøystad vil være tilgjengelige etter visningen for spørsmål fra salen når "A Kali Temple Inside Out" vises for første gang mandag 1. oktober.

Filmpremiere: A Kali Temple Inside Out

Er religiøse grenser alltid skarpe og konfliktfylte? Ikke i India, en av verdens mest multi-religiøse stater. Denne filmen følger tilhengere av hindu-gudinnen Kali, som også gjerne oppsøker sikh-templer og sufi-muslimske graver for guddommelig hjelp.

Dagliglivet i og rundt et Kali-tempel i Kanpur, en millionby nordøst i India, er utgangspunktet for filmen. Den sentrale aktiviteten i tempelet er å behage gudene. Men tempelet representerer også en økonomisk ressurs for mange, både direkte og indirekte. Shanti får litt inntekt gjennom å rydde og vaske i tempelet og dessuten gjennom å være medhjelper til lekpresten som nå og da lar seg bli besatt av Kali-gudinnen slik at folk kan få direkte kontakt med henne.

I filmen blir vi videre kjent med Chandra Pal som selger blomster som blir ofret til gudinnen. Andre lager og selger andre offergaver og dessuten te og mat. Flere tiggere sitter ved inngangen og tar imot almisser fra besøkende. Mange kommer til tempelet for å be om noe spesielt, som Subhash, som søker Kali-gudinnens hjelp for sin syke kone. Vi møter også presten Panditji, som bor vegg i vegg med tempelet, som sin far og farfar før han.  Han er prest for guden Hanuman og har sitt eget lille tempel på baksiden av hoved-tempelet. De fleste besøkende henvender seg både til Kali og Hanuman for å få guddommelig beskyttelse.

I filmen får vi dermed innblikk i hvordan ulike mennesker er knyttet til tempelet. Vi får også se hvordan de tidvis søker guddommelig hjelp fra andre religiøse tradisjoner. Filmen er slik en kommentar til alle inntrykkene vi ellers får gjennom ulike media av religiøse konfrontasjoner. Religionene er menneskeskapte og viser ulike veier til Gud, som hindu-presten sier i filmen, Gud har ingen religion.

Velkommen til premiere!

Det blir lett servering og anledning til å stille spørsmål til skaperne av filmen.