Institutt for sosialantropologi
PHD PROFIL

Ny PhD stipendiat: Michael Vina

Klimaendring, etno-biologi, maritim antropologi, politisk økologi, kystfiskere i Ecuador. Dette er bare noe av hva den nyansatte Amerikansk/Venezuelanske antropologen fokuserer på i sin planlagte PhD avhandling. Les mer om Michael Vina!

Viser en fiskeflåte på havet, med fiskere i små kano-lignende båter
Fiskeflåte
Michael Vina

Vina er på ingen måte ny på sitt fagfelt – han har i flere år arbeidet på fiskerelaterte prosjekter i Ecuador og på Costa Rica. Her har han fokusert på tema som fiskekooperativer, fiskerettigheter, overføring av teknologi og fiskernes gjenoppfinnelse av denne, lokale forståelse av havskilpadder og den politiske økologien av beskyttede havområder.

I sin masteroppgave fra New Mexico State University var temaet lokal økologisk kunnskap om jegere og samlere i en liten jakt- og fiskelandsby langs kysten av Ecuador. Her undersøkte Vina menneske-vilt relasjoner, klassifisering av fauna og lokal kunnskap i konteksten av maktdynamikker og utviklingen av øko-turisme. Dette er hans Ph.D prosjekt:

PhD PROSJEKTET

Dette prosjektet vil i all hovedsak fokusere på fiskeres syn på - og kunnskap om - sitt lokale miljø/økologi med henhold til samspillet mellom klimaendring, marin økologi, konservering og samhandlingen mellom forskjellige fiskesektorer.

Den økologiske kunnskapen og oppfatningen vil undersøkes i en kontekst av rask sosial og økologisk endring, hvor jeg vil ta hensyn til historiske krefter, identitetsformulering, politiske prosesser, forbruksmønstre og maktforskjeller – i tillegg til fiskeres religiøse og åndelige forståelser.

I tillegg vil jeg fokusere på hvilke utfordringer fiskerne møter i sin tilpasning, og i deres håndteringsstrategier, ved å bruke antropologiske tilnærminger til lokale kunnskapssystemer, politisk økologi og etno-ichthyologi.

En annen del av min studie vil undersøke NGO representanter, forskere og ledere innenfor fiskesektoren, og statens syn på fiskere og deres potensielle rolle i marin ressurs håndtering. Dette for å bedre forstå hva som skjer på lokalt nivå når informasjonsutveksling og policy implementering skjer mellom de involverte aktørene. Hvordan blir da kunnskap omstridt, anvendt, eller avvist for gitte hensikter?

Jeg planlegger å bruke en kombinasjon av flere etnografiske metoder når jeg drar ut i felt, som deltagende observasjon, intervjuer og spørreskjema.

Denne etnografiske studien vil finne sted på tre nærliggende fiskesamfunn i Manabi provinsen i Ecuador, slik vil jeg kunne gi et grundig regionalt innblikk i fiskeaktiviteter og også anvende en komparativ analyse for å vise hvordan forskjellige samfunn i samme region med samme sosial organisasjon, forskjellige fiskestrategier, og forskjellige relasjoner til nasjonale og internasjonale marked, manipulerer og tilpasser seg det endrende marine miljø.