Christiekonferansen
Skrivekonkurranse

Vil du skrive om risiko?

Universitetet i Bergen og Bergens Tidende inviterer unge under 30 år til skrivekonkurranse i forbindelse med Christiekonferansen. Temaet er risiko og kontroll.

Overvåkningskamera i en storby
Overvåkning og annen ny teknologi skal beskytte oss mot trusler. Men hva gjør den med samfunnet vårt? Dette er tema for UiBs og BTs skrivekonkurranse, og for Christiekonferansen 2014.
Colourbox.com

Ny teknologi gir nye muligheter for å beskytte oss mot indre og ytre trusler: sykdom, terror, matmangel og klimaendringer. Men hva gjør teknologien med oss og verden vi lever i?

Dette er tema for Christiekonferansen den 25. april, og utgangspunkt for skrivekonkurransen som er knyttet til konferansen. De tre beste bidragene blir premiert med hver sin iPad, årsabonnement på Bergens Tidende og billetter til konferansen. Premiene blir overrakt i Grieghallen på konferansedagen.

Åpent for alle sjangre

Tekster i alle sjangre er velkommen, og debattansvarlig Liv Skotheim i BT ønsker å bli overrasket.

- Jeg håper vi får inn tekster som fanger leseren og frister folk til å lese om et tema de ellers ikke ville valgt. Kunsten er å skrive enkelt om noe komplisert. Vi er altså ikke ute etter tunge, akademiske tekster - tvert imot, understreker hun.

Følg og del konkurransen med venner på Facebook.

Skotheim sitter i juryen sammen med UiB-professor Nina Øyen og Vebjørn Innset Hurum fra Studentersamfunnet i Bergen og studentmeninger.no.

Skrivetips

• Skriv for lesere som ikke er eksperter på temaet
  • Skriv gjerne personlig og bruk konkrete eksempler
  • En fortelling gjør teksten levende for leseren
  • Jobb spesielt med tittel og ingress så de frister til å lese videre

Dette er andre gang UiB og BT inviterer til skrivekonkurranse i forbindelse med Christiekonferansen. I fjor gikk Grethe Eriksen til topps med teksten «Hvorfor skremmer døden oss?»