Institutt for økonomi
STUDIER

5 gode grunner til å studere samfunnsøkonomi

Studere samfunnsøkonomi midt i hjertet av Bergen? Vi tilbyr deg en solid utdanning, campus midt i byen og studier som gir gode jobbutsikter.

Samfunnsøkonomi ved UiB

1. Utdanning som gjør deg ettertraktet på arbeidsmarkedet.

En utdannelse i samfunnsøkonomi gir allsidige muligheter på arbeidsmarkedet, og det har sjelden eller aldri vært vanskelig for våre studenter å finne relevant jobb. Uansett hvor du havner, kan du regne med en godt betalt, utfordrende og spennende karriere som samfunnsøkonom.

2. Skreddersy din egen grad og skill deg ut i mengden

En utdanning i samfunnsøkonomi gir deg kompetanse i å forstå de økonomiske prosessene som styrer samfunnsutviklingen. Samtidig kan du kombinere studiet med valgfrie emner fra andre fagfelt, og på den måten sette sammen en utdanning som gir deg tverrfaglig kompetanse.

3. Reis på utveksling - uansett hva du studerer

Alle som studerer ved UiB kan reise på utveksling. Det betyr at du kan ta deler av graden din ved et universitet i utlandet, og på den måten lære et nytt språk, en ny kultur, og bli undervist i noe som ingen andre lærer.

4. Et breddetilbud innen samfunnsøkonomiske temaer

Våre undervisere er også forskere, og har spisskompetanse i forskjellige temaer. Du kan få undervisning og veiledning fra dyktige fagpersoner i blant annet konkurranseøkonomi, trygdeøkonomi, helseøkonomi og adferdsøkonomi.

5. Studerer du i Bergen - studerer du midt i byen

Vi er landets eneste universitet med hovedcampus midt i sentrum. Du vil derfor ha umiddelbar nærhet til lesesalen, matbutikken, utelivet , Brannkamper og resten av byen. Bergen er omgitt av fjord og fjell. Er du sliten etter lesningen, kan det faktisk være så lite som fem minutter gange til du er omgitt av naturen og på vei til et av de syv fjell.