Nyttige data

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Data finnes overalt og samles fra et bredt sett av kilder for mange anvendelsesområder i samfunnet rundt oss. Data brukes i det offentlige og i det private næringslivet, nyttiggjøres av organisasjoner, lag, og privatpersoner til en lang rekke formål. I informasjonssamfunnet er data grunnfjellet hvorfra mennesker utvinner gullet som igjen blir grunnlaget til de aller fleste beslutninger vi tar.

Men hvordan henter vi nyttig informasjon fra de stadig økende mengdene data vi omgir oss med? Hvordan organiserer, tolker, og presenterer vi dataene til interessenter og beslutningstakere? Og ikke minst, hvordan sikrer vi dataene, gullet vårt, på en forsvarlig måte slik at informasjonen om oss selv, våre virker, og verden rundt oss ikke kan misbrukes av uønskede krefter? Kurset bygger på DIGI110, og har som mål å gi deltakerne kunnskap om databehandlingsprosesser som anvendes i verden rundt oss, teknologiske prosesser som gir dataene mening på fleksible måter, regler og medfølgende tiltak som bidrar til sikring av data i trygge rammer, samt hvordan data er selve arnesteinen for virksomheter på veien mot et bærekraftig samfunn.

Deltakerne vil tilegne seg nødvendige ferdigheter til å organisere data og, gjennom spørringer, anvende dataene på dynamiske måter der ønsket data kan sorteres fra uønsket og frembringes som nyttig informasjon i sammenhengen som gjelder. Deltakerne skal kunne forstå presentasjon av data, være i stand til å vurdere hvilke data som kan anvendes til hvilke formål, samt forstå grunnleggende strategier for sikring av sensitive data som, hvis på avveie, kan få alvorlige konsekvenser for økonomi, samfunn, ja, endog menneskelig trygghet og sikkerhet.

Læringsutbyte

Kunnskaper
Studenten kan:

Forklare data lagring, prosessering, behandling, og presentasjon

Forklare hva en database er

Forklare hva datasikkerhet er

Ferdigheter
Studenten kan:
Identifisere en virksomhets data og dataflyt
Tolke en enkel datamodell og gjøre spørringer mot en database
Tolke høy-nivå representasjoner av data (f.eks infographic, visualiseringer)


Generell kompetanse
Studenten kan
Kjenne til ulike bruksmønstre for data i et system
Foreslå tiltak for forsvarlig bruk av data
Forklare betydningen av data for en virksomhet

Studiepoeng, omfang

2,5


Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Høst eller vår, emnet går over ett semester.

Undervisningsstad

Digitalt
Krav til forkunnskapar

Bygger på LSCI652A som må være avlagt for å ta emnet


Fagleg overlapp
LSCI651/Fantastiske data
Studiepoengsreduksjon
LSCI651/Fantastiske data
Krav til studierett

For å kunne melde seg opp til eksamen i emnet må man ha generell studiekompetanse eller oppfylle krava til realkompetanse. Ut over dette er det ingen særskilte krav til forkunnskaper.

Søkarar over 25 år som søkjer opptak til videreutdanning, vert tatt opp på grunnlag av generell studiekompetanse eller realkompetanse, som ikkje må dokumenterast

Arbeids- og undervisningsformer

Data finnes overalt og samles fra et bredt sett av kilder for mange anvendelsesområder i samfunnet rundt oss. Data brukes i det offentlige og i det private næringslivet, nyttiggjøres av organisasjoner, lag, og privatpersoner til en lang rekke formål. I informasjonssamfunnet er data grunnfjellet hvorfra mennesker utvinner gullet som igjen blir grunnlaget til de aller fleste beslutninger vi tar.

Men hvordan henter vi nyttig informasjon fra de stadig økende mengdene data vi omgir oss med? Hvordan organiserer, tolker, og presenterer vi dataene til interessenter og beslutningstakere? Og ikke minst, hvordan sikrer vi dataene, gullet vårt, på en forsvarlig måte slik at informasjonen om oss selv, våre virker, og verden rundt oss ikke kan misbrukes av uønskede krefter? Kurset bygger på DIGI110, og har som mål å gi deltakerne kunnskap om databehandlingsprosesser som anvendes i verden rundt oss, teknologiske prosesser som gir dataene mening på fleksible måter, regler og medfølgende tiltak som bidrar til sikring av data i trygge rammer, samt hvordan data er selve arnesteinen for virksomheter på veien mot et bærekraftig samfunn.

Deltakerne vil tilegne seg nødvendige ferdigheter til å organisere data og, gjennom spørringer, anvende dataene på dynamiske måter der ønsket data kan sorteres fra uønsket og frembringes som nyttig informasjon i sammenhengen som gjelder. Deltakerne skal kunne forstå presentasjon av data, være i stand til å vurdere hvilke data som kan anvendes til hvilke formål, samt forstå grunnleggende strategier for sikring av sensitive data som, hvis på avveie, kan få alvorlige konsekvenser for økonomi, samfunn, ja, endog menneskelig trygghet og sikkerhet.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

For hvert tema vil det være en obligatorisk quiz og for noen tema en obligatoriske oppgave om sentrale tematikker.

Obligatoriske quiz og oppgaver er bare gyldig i undervisningssemesteret.

Vurderingsformer
Emnet er bestått når alle obligatoriske arbeidskrav er gjennomført og godkjend av faglærar.
Karakterskala
Bestått/ikke bestått
Vurderingssemester

Høst eller vår, vurdering samme semester som undervisning gis


Litteraturliste
Liste med litteratur utgjør artikler, samt annet digitalt læringsmateriell som blir publisert som ressurs til hver modul.
Emneevaluering
Emnet vert evaluert i tråd med Det psykologiske fakultet sine rutinar for deltakande evaluering og UiB sitt kvalitetssikringssystem
Hjelpemiddel til eksamen

alle skriftlige og trykte hjelpemiddel er tillatt


Programansvarleg
The Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE)
Administrativt ansvarleg
Det psykologiske fakultetet