Praktisk barnevernsarbeid på system- og individnivå

Masteremne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Formålet med emnet er å gi studentene erfaring med praktisk arbeid knyttet til barn og familier i utsatte livssituasjoner. Gjennom samarbeid med relevante praksisinstitusjoner får studentene mulighet til å omsette tidligere tilegnet kunnskap til praksis. Praksisarbeidet gir studentene gode muligheter til å erfare relevante arbeidsformer på individ og systemnivå, som for eksempel innovasjons og endringsarbeid, samarbeid med barn og familier, og samhandling med andre samarbeidspartnere, organisasjoner og tjenester. Emnet skal gi studentene erfaringer med bl.a.:

  • å reflektere rundt egen rolle i møte med barn og familier i utsatte livssituasjoner og utøve profesjonelt skjønn
  • forvaltning av makt
  • å vurdere, evaluere og stille seg kritisk til ulike former for tiltak,
  • tverrproffesjonelt samarbeid
  • ressurskartlegging
  • kommunikasjon og organisasjonsutvikling

Læringsutbyte

Studenten:

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende kunnskaper og ferdigheter om egen og andre profesjoners kompetanse og ansvarsområder til å samhandle både tverrfaglig og tverretatlig for å skape helhetlige tilbud
  • Kan omsette ervervet kunnskap til praktisk yrkesutøvelse og utøve og reflektere avansert over kunnskapsbasert praksis
  • har gode ferdigheter i å utøve familie- og miljøterapi
  • har gode ferdigheter med konflikthåndtering og ivaretakelse av brukere og kolleger i forbindelse med konfliktsituasjoner
  • har avanserte ferdigheter med å samarbeide og kommunisere med barn og familier i utsatte livssituasjoner, og fremme konstruktive medvirkningsprosesser, på individ- og systemnivå
  • Har avanserte ferdigheter med å bruke ressursorienterte perspektiver, og ressurs- og risikokartlegging for å fremme gode oppvekstbetingelser og barns velferd på individ og systemnivå
  • Har avanserte ferdigheter med å vurdere, bruke, evaluere, stille seg kritisk til, og inngå i relevante samarbeid om ulike former for tiltak/intervensjoner i barnevernskontekst, herunder i komplekse situasjoner, med fokus på barnets beste, individuell tilpasning og kompenserende tiltak
  • Har avanserte ferdigheter med å kartlegge, planlegge, utføre, evaluere, og i alle ledd samarbeide og kommunisere med relevante parter (kolleger, tverrfaglig, tverretatlig), om innovasjon i egen organisasjon eller som samarbeid med lokalsamfunn, offentlige instanser eller sivilsamfunnet

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utvise høy grad av selvstendighet, samarbeidskompetanse og skjønn i individrettet og systemrettet arbeid med utsatte barn og deres familier
  • Kan utvise etisk refleksivitet i rollen, kan analysere og forholde seg kritisk til egne verdier, tolkninger, yrkesrolle, makt og fungering i møte med barn, familier og samarbeidspartnere, og kan søke veiledning ved behov

Fulltid/deltid

Fulltid

Studiepoeng, omfang

15 stp

Studienivå (studiesyklus)

Master

Undervisningssemester

Haust

Undervisningsstad

UIB og praksissted
Krav til forkunnskapar
BARN401, BARN402, BARN317, HEM303 eller HEM304og MABARN431.
Studiepoengsreduksjon
ingen
Krav til studierett
Emnet er opent for alle med studierett på masterprogrammet i barnevernsarbeid ved UIB.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning, seminara og minimum 5 ukar barnevernfagleg relevant praksis inkludert tverrprofesjonelt samarbeidspraksis (TVEPS)
Obligatorisk undervisningsaktivitet
  • Praksisattest frå praksisstedet. Praksisen må vere bestått.
  • 75% deltakelse i TVEPS.
  • Vurderingsformer

    Mappevurdering bestående av 2 deler:

    • Praksisrapport 2/3 av karakter
    • Munnleg presentasjon 1/3 av karakter

    Eksamen vert berre tilbydd i undervisningssemesteret

    MERK: Tekst generert av ChatGPT og andre KI-tekst generatorar er ikkje tillat i innleverte skriftlege arbeid undervegs og i eksamenar.

    Karakterskala
    Bokstavkarakterar med skalaen A-F
    Vurderingssemester
    Haust
    Litteraturliste
    Litteraturlista vil vere klar innan 1. juli for haustsemesteret.
    Emneevaluering
    Undervisninga blir evaluert i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem
    Programansvarleg
    Institutt for Helse, miljø og likeverd (HEMIL)
    Emneansvarleg
    Institutt for Helse, miljø og likeverd (HEMIL)
    Administrativt ansvarleg
    Det psykologiske fakultet ved Institutt for Helse, miljø og likeverd (HEMIL)