Barnevern, likeverd og inkludering

Å være foreldre i Norge i dag

Nasjonalt og internasjonalt raser debatten omkring vern av barn og foreldres interesser i møte med den norske barnevernstjenesten. BLI-forsker Ragnhild Hollekim har studert slike debatter særskilt inngående.

Å være foreldre i Norge i dag
Colourbox

Gjennom analyser av norske medieoppslag har BLI-forskerne Ragnhild Hollekim (HEMIL-senteret), Norman Anderssen (Institutt for samfunnspsykologi) samt Marguerite Daniel (HEMIL-senteret), undersøkt  ideer om barn og foreldreskap i dagens Norge.

Forskerne studerte 80 medieoppslag som omhandlet barnevernets møte med innvandrerfamilier som historiske øyeblikksbilder av barn og foreldreskap i Norge i dag.  Gjennom analysene identifiserte forskerne flere aktuelle meningsmønstre: Barn fremstår som selvstendige individer med egne - og like rettigheter, og godt foreldreskap fremstår som å være dialogbasert og sentrerer seg rundt barnet sine behov. Tett knyttet til disse to diskursene er et tredje forhold som fremhever en nulltoleranse for vold og tvang i barneoppdragelsen. I oppslagene fremstår det norske barnevernet med autoritet, men også som en omstridt aktør i familiesaker.

Forskerne drøfter mulige og tidsaktuelle dilemmaer som oppstår som følge av barns posisjon som selvstendige rettighetsbærere. De diskuterer videre hva som synes å ligge i begrepet «godt foreldreskap» og tendenser til fastlåste oppfatninger av hva dette skal være.  Artikkelen problematiserer hvordan et standardisert syn på «gode foreldre» og «godt foreldreskap» kan drive frem følelse av utilstrekkelighet blant ulike grupper foreldre og samtidig utfordre idealer om bred sosial inklusjon og aksept for mangfold i det norske samfunnet.

Interesserte kan lese mer om studien til Hollekim, Anderssen & Daniel (2016) ved å klikke på denne linken: Contemporary discourses on children and parenting in Norway: Norwegian Child Welfare Services meets immigrant families.