Institutt for geovitenskap

Rekordstor pågang til geovitenskap-studiet

Interesse både for bergarter, petroleum og klima trekker studenter til studier ved GEO.

Høsten 2012 møtte rekordmange studenter til studiestart på bachelorprogrammet i geovitenskap, 104 stykker. Det høye antallet studenter skaper noen praktiske utfordringer, men først og fremst er Institutt for geovitenskap glad for at så mange flinke studenter ønsker å studere her hos oss! Vi har tatt en prat med en av de nye studentene, 20 år gamle Anette K. Ladstein fra Stavanger.

Hva var grunnen til at du valgte nettopp geovitenskap da du skulle begynne å studere?
Det var først og fremst fordi jeg hadde en fantastisk lærer i geofag på videregående som virkelig gjorde faget interessant. Dessuten har jeg alltid vært interessert i stein og den type ting. Dermed var geologi et lett valg. Jeg setter også pris på at bachelorgraden har rom for flere fag, som kjemi og biologi. Særlig biologi liker jeg godt.

Dere er mange nye studenter i år. Hvordan har det vært i semesterstarten, synes du?
Jeg synes semesterstarten har vært helt topp. Merket faktisk ikke at vi var så mange. De eldre studentene – klasselederne – var utrolig flinke. Jeg synes egentlig det meste har vært positivt.

Geovitenskap er et veldig populært fag, og interessen har eksplodert de siste årene. Hvorfor tror du dette faget er så populært blant ungdom akkurat nå?
Jeg tror det har mye med oljen å gjøre. Oljenæringen trenger alltid nye folk, og mange har lyst til å jobbe innen oljen. Samtidig som jeg tror flere for øynene opp for geovitenskap fordi det er ganske bredt fagfelt. Man kan studere mye forskjellig innen geovitenskap! Geologi som er min studentretning kan du også knytte opp med klimaendringer, spesielt i polare områder. Dette er noe som interesserer og engasjerer ungdommer i dag.

Hvordan synes du møtet med Universitetet i Bergen har vært generelt?
Jeg har ikke flyttet så langt, men merker forskjellen. Siden de ikke har geologi ved Universitetet i Stavanger, ble det UiB på meg. Jeg er veldig fornøyd og stortrives på UiB og i Bergen generelt. Studentmiljøet er godt med utrolig mange kjekke og flinke folk. Jeg vil virkelig anbefale andre å velge UiB som studiested.

Er det noe spesielt du ser frem til videre i studiet?
Jeg håper å kunne dra på utveksling eller til UNIS på Svalbard. Jeg tror det er nyttig for å få bred kunnskap om det fagfeltet du studerer. Du kan treffe folk fra andre deler av verden og bygge nettverk som kommer til nytte senere. Kulturforståelse er også sentralt.
En annen ting som er spesielt med Svalbard er at geologien ligger så «opp i dagen». Man kan gjøre målinger uten å måtte grave og grave! Svalbard virker som et utrolig spennende sted for en som vil bli geolog. Jeg kunne også tenke meg å reise til Hawaii.

Mat.Nat-fakultetet gjennomførte nylig PÅ VEI-uken, som legger til rette for at studentene skal kunne tenke litt fremover i forhold til livet etter studiene. Syntes du opplegget var nyttig?
Jeg synes det var nyttig, men jeg synes kanskje det burde kommet til våren. Eller etter jul. Så ting hadde fått satt seg litt… På vei-uken kom liksom litt midt i alt. Og vi som er geologistudenter har ikke hatt noen geologifag ennå og er veldig usikre på hva vi faktisk vil, sier førstesemesterstudent Anette K. Ladstein.