Institutt for geovitenskap

Positive opplevelser som utvekslingsstudent i København

- Det aller beste med å være utvekslingsstudent i København er det aktive studentmiljøet og møtet med andre internasjonale studenter på utveksling. Det er konklusjonen til Lina H. Line etter ett semester som Erasmus-student ved Københavns Universitet.

Spennende fag i en moderne storby

- Jeg ønsket å oppleve studenttilværelsen i et annet land og ved en annen utdannelsesinstitusjon for å få nye inntrykk og perspektiv, forteller Lina. Hun tilbragte siste semester av bachelorgraden i geovitenskap som Erasmus-student. Valget falt på København, både fordi hun hadde gode opplevelser fra Danmark fra tidligere og fordi hun ønsket å bo i en moderne storby med et stort kulturelt tilbud. I tillegg kunne Københavns Universitet tilby et bredt utvalg av spennende fag innen geovitenskap.

- Københavns Universitet kunne tilby fag som ikke var tilgjengelige ved Universitetet i Bergen, noe jeg benyttet meg av. Undervisningsmetodene i de fleste fag var svært forskjellig fra UiB og jeg lærte mye om min egen studieteknikk og samarbeidsevne.

I København kombineres byens historiske arv med en moderne livsstil og byen har ved flere anledninger blitt kåret til en av verdens beste studentbyer. At København er et godt sted for studenter stemmer også med Linas egen oppfatning av byen og hun påpeker at København er en svært hyggelig by å bo og studere i.

- Byen består av flere bydeler med hver sin identitet og det er enkelt å komme seg rundt i byen. Det anbefales absolutt å skaffe seg en sykkel – trafikken i København er i stor grad lagt til rette for syklister. Boforholdene i de fleste studenthybler og leiligheter er gode og befinner seg i trygge bygårder. Universitetet tilbyr leiligheter og hybler til utvekslingsstudenter, men dersom man ønsker å finne noe selv er det private leiemarkedet også en mulighet. Leieprisene er stort sett på nivå med norske priser, opplyser Lina.

Positivt møte med mennesker fra andre land og kulturer

Ved spørsmål om hva som var det beste med å være utvekslingsstudent i København trekker Lina frem møtet med Københavns aktive studentmiljø og å bli kjent med andre internasjonale studenter på utveksling.

- Det viktigste for min personlige opplevelse var å møte mennesker fra andre land og kulturer. Informasjonsmøtet for internasjonale studenter ved starten av semesteret var en meget viktig sosial portal. Her traff jeg andre studenter som også var nye i byen og var interesserte i å bli bedre kjent. Det er disse vennskapene jeg sitter igjen med etter utvekslingsoppholdet er over, forteller Lina.

Utfordringer

Til tross for positive opplevelser medgir Lina også at situasjonen som utvekslingsstudent innimellom kan by på utfordringer. Undervisningsspråket ved Københavns Universitet varierer mellom dansk og engelsk og i følge Lina var det i begynnelsen litt vanskelig å følge med på de danske glosene. Hun opplevde imidlertid at dette ble lettere etter hvert. For Lina ble den største utfordringen å justere studieteknikken til arbeidsmetodene ved Københavns Universitet.

- Universitetet har et stort fokus på gruppearbeid og muntlige presentasjoner. Eksamensformen ved de fleste fag er muntlig, noe jeg hadde lite erfaring med fra tidligere høyere utdanning. Dette krevde en litt annerledes måte å forberede seg på i forkant av eksamen, og jeg lærte mye om meg selv som student. Evnen til kritisk å vurdere mine egne arbeidsmetoder var svært viktig i denne prosessen, forteller Lina.

- Vær en sosial student

Til studenter som vurderer å reise til Københavns Universitet anbefaler Lina å lete opp fag og kurs som tilbys ved Københavns Universitet på forhånd. Hun påpeker her at det kan være lurt til å vurdere fag som universitetet i København har spesialisert seg på og som ikke tilbys ved Universitetet i Bergen. I tillegg anbefaler Lina alle som reiser på utveksling å være aktive og sosiale studenter.

- Bli med på så mange aktiviteter som mulig. Det er en unik mulighet til å oppleve noe annerledes, på godt og vondt.