Institutt for politikk og forvaltning
Forskningsprosjekt

Policy Capacity of Interest Groups (POLCAP)

POLCAP-prosjektet fokuserer på interessegrupper som representerer yrkesgrupper, brukere og leverandører av utdanningstjenester i Norge, og sammenlikner dem med deres motparter i et lignende utdanningssystem (Finland) og i et kontrasterende system (Tyskland). Det er en sammenlignende flermetodeanalyse på flere nivåer, teoretisk forankret i litteratur om interessegrupper, organisasjonsteori og utdanningsstyring, og involverer et høyt kvalifisert team av forskere fra ulike fagfelt.

Neste
POLCAP

Om POLCAP

Interessegrupper i offentlig sektor er organisasjoner som representerer ulike interessenter - arbeidstakere, yrkesgrupper, leverandører og brukere av offentlige tjenester. De forventes å bidra til styring av offentlig sektor ved å bidra med informasjon, ekspertise og legitimitet. Imidlertid vet vi overraskende lite om den samlede evnen til disse organisasjonene til å oppfylle disse forventningene, om noen interessegrupper har mer kapasitet enn andre, hvordan de bygger opp slik kapasitet internt og hvilke avveininger de kan stå overfor.

POLCAP fokuserer på en del av offentlig sektor med en sterk tilstedeværelse av ulike interessegrupper, nemlig utdanningssektoren. Hovedmålet er å identifisere hvor mye og hva slags politisk kapasitet interessegrupper innen utdanning har, hvordan dette kan forklares og hva det har å si for den samlede evnen til å styre utdanning.

Det viktigste empiriske fokuset er på interessegrupper innen utdanning i Norge, inkludert fagforeninger og profesjonelle organisasjoner, organisasjoner som representerer interessene til mottakere av utdanning (elever og studenter, foreldre og arbeidsgivere), og organisasjoner som representerer interessene til utdanningsleverandører (for eksempel private barnehager, høyere utdanningsinstitusjoner). De norske organisasjonene sammenlignes med sine motparter i Finland og Tyskland, med mål om å avdekke hvordan den overordnede politiske strukturen, nivået av privatisering og forholdet mellom yrkesfaglige og akademiske profiler påvirker interessegruppenes politiske kapasitet.

Prosjektet er finansiert av FINNUT-programmet til Forskningsrådet.

støtte-nfr-no
Forskningsrådet

Publikasjoner

Kontakt oss

For mer informasjon om prosjektet, kontakt Martina Vukasovic (prosjektleder) eller Michael Asante.