Institutt for informatikk
Programmeringskonkurranse

Glade bergensstudenter møtte tallsterke opp på NCPC

I helgen for en uke siden ble programmeringskonkurransen NCPC avholdt, og da var UiB var som vanlig et av vertslokalene. Vizrt var hovedsponsor av arrangementet her ved UiB og selskapet deltok med ett eget lag.

Bilde av studenter på programmeringskonkuranse
Erlend Raa Vågset

I helgen før forrige gikk NCPC (Nordic Collegiate Programming Competition) av stabelen, noe som medførte at nærmere 50 informatikkstudenter og andre programmeringsinteresserte møtte opp på Datalabene i Høyteknologisenteret klokken 10 på en lørdag for å løse programmeringsoppgaver, spise pizza og ha det kjekt. Til sammen deltok 19 lag fra Bergen i konkurransen, hvorav 15 av disse bestod utelukkende av bachelor- og masterstudenter fra UiB, som er en kraftig økning fra tidligere år. Til sammenligning deltok 9 studentlag i 2017, og 8 studentlag i 2016.

Da konkurransen var overstått hadde vi flere prestasjoner å feire. Masterstudentene Olav Bakken, Øyvind Haarberg og Erik Tjøswold utgjorde laget «P = PSPACE», og det var disse som gjorde det best i Bergen. Dette laget gjorde det også bra nasjonalt, med en tredje plass blant alle deltakende norske lag. Like imponerende var det at alle de tre medlemmene av laget som gjorde det nest best i Bergen, «Algoholics», var bachelor studenter. Laget, som bestod av Birk Tjelmeland, Hans-Christian Hamre og Amar Topalovic, gikk in til en sjetteplass blant alle lag som deltok i Norge og de fikk en tredje plass blant alle lagene nasjonalt som er kvalifiserbare for deltagelse i neste nivå av konkurransen.

Forfatter av to av oppgavene i årets konkurranse, og hovedansvarlig for NCPC i Bergen, doktorgradsstudent Torstein Strømme, er fornøyd med hvordan det gikk på konkurransen: «I tillegg til at det er så mange påmeldte i år er vi også veldig glad for at alle lagene som møtte opp klarte å løse minst en oppgave hver i år, og at hele 17 av lagene klarte å løse minst 2 oppgaver hver».