Institutt for informatikk
Studentrekruttering

Institutt for informatikk inspirerte elever på infomøte

Forrige uke samlet Institutt for informatikk datainteresserte videregående elever til Høyteknologisenteret for å bli bedre kjent med IT-fagene som tilbys ved UiB og HVL. - Hadde jeg vært dere i dag så hadde jeg ikke nølt et millisekund med å velge IT-utdanning, sa Bjørn Ullevoldsæter fra Vizrt, som var der for å fortelle om jobbmuligheter.

Et fagfelt, mange valgmuligheter
På møtet fortalte representanter fra Universitetet i Bergen og Høyskolen på Vestlandet om de ulike studieprogrammene. Sammen ønsket de å hjelpe studentene med å svare på det vanskelige spørsmålet:

«Hvilket studieprogram passer best for meg?»

De som ønsker å studere IT har mange valgmuligheter og det kan være vanskelig å skille studieprogrammene fra hverandre. På infomøtet fikk elevene lære mer om hva som kjennetegner hvert studieprogram.

Michal Walicki forteller om studiemuligheter

Fremtidige IT-studenter
- Jeg har IT-fag på skolen og synes det er veldig gøy, sier Hallberg.

Guttene synes det er fint at det arrangeres et infomøte på Institutt for informatikk. Herman Lian har vært på åpen dag på instituttet tidligere, men synes fortsatt det er et vanskelig valg.

- Jeg vet at IT-studier passer for meg, men det finnes flere grener innenfor IT. Jeg kom hit for å lære mer om forskjellene, sier Lian.

Breyholtz-Mott kjenner seg igjen i det Lian forteller.

- Jeg er også en av de som er usikker på akkurat hva jeg skal studere, her får jeg informasjon om valgmulighetene.

Spisepause

Fordel å være UiB-student

I tillegg til å lære mer om studievalget fikk elevene også høre alle fordelene ved å studere IT fra arbeidsgivere i Bergen.

Alle understreker at arbeidsmarkedet trenger ny IT-kompetanse og at man nærmest er garantert jobb ved endt studie. Dette er en faktor som gjør IT-studier attraktivt blant nye studenter.

- Jeg vil studere IT blant annet fordi det finnes så mange jobbmuligheter, sier 18 år gamle Lian. Breyholtz-Mott og Hallberg sier seg enige.

Kristian Flikka og Pål Grønås Drange fra Equinor trekker frem flere grunner til å studere IT. De forteller at det er en bransje som utvikler seg hele tiden, og som ikke kommer til å forsvinne. Det gjør at studenter er veldig attraktive på arbeidsmarkedet.

- Studentene er oppdatert på den nyeste teknologien, de kan utfordre etablerte sannheter, sier Flikka.

Flikka og Drange forteller at Equinor ser etter lidenskap og faglig stolthet når de ansetter nyutdannede. De leter likevel først og fremst etter gode programmerere.

- Studentene fra UiB har ofte en stor fordel fordi har fått øvd mye praktisk på studiet, sier Flikka og Drange, som selv er tidligere UiB-studenter.

Ansatte i Equinor

– Ikke nøl med å søke IT
I tillegg til Equinor var DNB, Vizrt, Bouvet og Rainfall til stede på infomøtet. De IT-ansatte fortalte om bedriftene sine, muligheter innenfor IT og hvordan det er å jobbe i bransjen.

- Det er ingen andre karriereveier som gir deg så mange forskjellige muligheter, sier Joakim Obstfelder fra Rainfall.

Han forteller at IT-utdannelsen hans, som han fikk fra UiB, har gitt han sjansen til å jobbe med mye forskjellig. Han kan sette jobberfaring fra blant annet forsikring, media og teknologi på CV-en.

- Utdannelsen min har tatt meg steder jeg ikke ante jeg ville nå.

Da det var siste bedrift sin tur til å snakke sa Bjørn Ullevoldsæter fra Vizrt at de andre bedriftene allerede hadde gjort en god jobb i å fortelle hvorfor elevene bør studere IT. Derfor hadde han bare en ting å legge til.

- Hadde jeg vært dere i dag så hadde jeg ikke nølt et millisekund med å velge IT-utdanning.