Institutt for informatikk
Utdanning

– Dette er praktisk på et helt nytt nivå

I emnet INF112 er Oskar Leirvåg en av 100 studenter som lager sitt eget dataspill.

Student ser på datamaskin
Informatikkstudent Oskar Leirvåg skryter av det sosiale miljøet på Institutt for informatikk. – Det skjer ting her hele tiden, sier han.
Lea Lidal

– Å produsere et produkt som andre faktisk kan bruke og forstå er veldig gøy og spennende, forteller studenten. Til våren fullfører Oskar en bachelorgrad i datasikkerhet ved Institutt for Informatikk.

Hovedtemaet i emnet er å utvikle programvare, og skal gi studentene et innblikk i hvordan det er å arbeide som utvikler.

– Dette er det mest relevante faget når det kommer til å være programutvikler, sier Siv Hollup, foreleser ved Institutt for informatikk i emnet Systemkonstruksjon (INF112).

Siv Hollup

Foreleser i INF112, Siv Hollup, mener emnet er svært rettet mot arbeidslivet som venter studentene.

Emma Fondenes Øvrebø

– Studentene lærer hvordan programvare skal lages, hvordan den skal vedlikeholdes over tid og hvordan man skal være sikker på at den følger lovverket som finnes, forteller Siv.

En forsmak på arbeidslivet
Halvparten av emnet går ut på å lage programvare i team på fem studenter. Dette semesteret har studentene fått i oppgave å utvikle et dataspill. Det er altså stort fokus på det praktiske. – Å være programutvikler er et håndverk, sier Siv ivrig.

Siden januar har Oskar sin gruppe jobbet med dette prosjektet. – Målet er å utvikle et slags brettspill med roboter som skal kunne gjøre ulike ting, forteller Oskar.

Spill utviklet i INF112

Dette er dataspillet gruppen til Oskar har jobbet med siden januar. I fjor lagde studentene sjakkspill.

Skjermdump, Oscar Leirvåg

Hollup mener det er viktig å gi informatikkstudentene en smak på hvordan det er å være en del av et større prosjekt, og hvordan det er å jobbe i team.

– Vi prøver å gjøre prosjektet så realistisk som mulig, og gi studentene en forsmak på hvordan det er å jobbe med programutvikling i arbeidslivet.

Hun har et inntrykk av at studentene er svært fornøyd med emnet.

Oskar forteller at en stor grunn til at han valgte INF112 var at studentene fikk mulighet til å jobbe i grupper. I tillegg synes han det hørtes veldig interessant ut.

– Det er et veldig fritt fag der vi får rom til å gjøre det vi vil. Foreleseren forventer selvsagt at visse ting er på plass, som at spillet kan brukes, men ellers velger vi selv hvordan vi vil gå frem, forteller Oskar.

Student ser på PC

Oskar er svært fornøyd med at han valgte emnet INF112.

Lea Lidal

Det kreves ingen forkunnskaper for å velge emnet, men det er anbefalt at man har studert minst ett år før før man tar INF112. – Man trenger ikke å ha holdt på med data og programmering siden man var ti år, sier Hollup smilende.

– Det er en skrikende mangel på folk i bransjen
I tillegg til studiet har Oskar deltidsjobb i Sbanken, hvor han jobber som juniorutvikler. Han fikk jobben allerede etter et halvannet år på studiet. – Jeg har fått vært med å bygge nettbanken og se på driften og systemet bak den, sier han engasjert.

Til og med før han har fullført bachelorgraden, har han fått to jobbtilbud. – Men jeg har egentlig veldig lyst til å ta en master etter bacheloren, forteller studenten.

Oskar ser på PC-skjermen

Allerede etter tredje semester fikk Oskar tilbud om jobb hos Sbanken.

Lea Lidal

Siv mener en informatikkutdanning gir mulighet til å jobbe i mange ulike bransjer. – En utvikler kan jobbe med alt fra fiskeri, olje og infrastruktur til kule mobilapper, spill eller musikktjenester. – Det er en skrikende mangel på folk i bransjen, fortsetter hun.

For at digitale løsninger skal være universelle mener foreleseren at utviklerbransjen trenger folk med forskjellig personlighet. – Ulike typer mennesker bør bli utvikler, fordi ulike typer mennesker skal bruke løsningene, sier hun.

Hollup mener bransjen er svært mannsdominert. – Til og med mobiltelefonene våre er laget til en mann sin hånd, forteller hun.

Hun kan ikke se for seg noe annet enn at en informatikkutdanning fortsatt er relevant i fremtiden. – Det er den sikreste utdanningen man kan ta, sier hun optimistisk.