Institutt for informasjons- og medievitenskap

Janice Radway i en skandinavisk kontekst

Seminaret er gratis og åpent etter påmelding. Påmeldingsfristen er onsdag 12. september

I anledning professor Janice Radways tiltredelse som professor II ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, inviterer Forskningsgruppen for mediebruk og publikumsstudier til seminar 20. september.

Seminaret har til hensikt å bidra med en bredpenslet perspektivering av Janice Radways arbeider og betydning for forskning i vår skandinaviske kontekst.

Janice Radway er ansatt som professor II ved Institutt for Informasjons- og medievitenskap fra 2018. Radway er professor i kommunikasjonsstudier, amerikanske studier og kjønnsstudier. Til daglig arbeider hun ved Northwestern University i Chicago, der hun blant annet leder programmet for retorikk og offentlig kultur. Radway er kjent for sine studier av lesere, bøker og bokkultur. Boken hennes Reading the Romance: Women, Patriarchy and Popular Literature er en klassiker innenfor publikumsforskningen. For tiden jobber Radway med såkalte “girls studies” og feministiske undergrunnspublikasjoner fra 1990-tallet.

I tillegg til at Radway selv deltar, kommer en rekke skandinaviske forskere som har levert betydningsfulle bidrag til skandinavisk forskning på publikumsstudier, resepsjonsforskning, mediebruk, litteratur, kjønn og populærkultur. Fra Danmark kommer Kirsten Drotner og Klaus Bruhn Jensen, fra Oslo Cecilie Naper og Gry Rustad, og fra Bergen Christine Hamm, Brita Ytre-Arne og Synnøve Skarsbø Lindtner. Seminaret avholdes på engelsk.

Seminaret er gratis og åpent etter påmelding. Det serveres kaffe og enkel lunsj.

For mer informasjon, kontakt postdoktor Synnøve Lindtner: Synnove.Lindtner@uib.no

Meld deg på seminaret her. Påmeldingsfristen er onsdag 12. september.

10:15-10:45
Leif Ove Larsen: Welcome
Brita Ytre-Arne: Janice Radway as an inspiration to Scandinavian media research – an introduction

10:45-12:00
Kirsten Drotner: Audiences: Who, when, how
Christine Hamm: "Reading Radway today: The case of miserable mothers in contemporary Norwegian literature."

LUNCH, 12:00-13:00

13:00-14:30
Torgeir Uberg Nærland: Fictional Entertainment and Public Connection: Audiences and the everyday use of TV-series
Gry Rustad: The Legacy of Riot Grrls in Skam and Online Skam-Fandom
Synnøve Lindtner: Reading the Gay Romance - Adult female Skam fans through the lens of Janice Radway’s 1984 classic
Questions and discussion

14:45-15:45
Janice Radway: A Collection and a Question: Girls, Zines, and the 90s. Why?
Questions and discussion

Seminar September 20th, University of Bergen