Institutt for informasjons- og medievitenskap
Åpen Dag på Media City Bergen

Overbeviser elever på Åpen dag

150 elever vært på Åpen dag på Media City Bergen for å høre om instituttets syv fremtidsrettede bachelorprogrammer. Her har de fått prøve seg som journalister, studioteknikere, programledere og fått en hel del faglig påfyll.

Hedda Borge og Håvard Sjursen kommer begge til å søke på ett av MCB-programmene ved søknadsfristen i april
Regine Olsen-Hagen

Institutt for informasjons- og medievitenskap arrangerte Åpen dag for videregående elever som skal begynne å studere til høsten. Totalt var det 150 elever på Media City Bergen som i løpet av dagen som fikk høre om instituttets syv fremtidsrettede bachelorprogrammer. Elevene fikk i løpet av dagen prøve seg som blant annet programledere, studioteknikere og journalister.

Overbevist etter en dag med praktiske oppgaver

Håvard Sjursen og Hedda Borge stilte med to ulike utgangspunkt, men har begge i løpet av dagen blitt overbevist om at de vil søke på ett av programmene som tilbys på Media City Bergen av institutt for informasjons- og medievitenskap.

– Det var veldig kjekt med praktiske oppgaver, sier Håvard Sjursen etter å ha fått prøve seg som journalist. TV-produksjon og journalistikk var veldig gøy, for her involverte faglærerne oss, legger han til.

Hedda har lenge visst at hun vil ta en bachelor i TV-produksjon ved UiB, men har blitt enda sikrere på valget etter Åpen dag.

– Jeg har lenge visst at jeg vil ta en bachelorgrad i TV-produksjon. Først og fremst fordi jeg er interessert i film og TV, men også fordi jeg er veldig glad i å skrive. Så jeg tenker å ta en bachelor i TV-produksjon og så gå videre på en mastergrad i manusutvikling for serier.

Håvard var litt mer usikker når han møtte opp på MCB i morges.

– Jeg kommer faktisk til å søke på ett av programmene her, selv om jeg ikke trodde jeg ville gjøre det før jeg kom hit sier Håvard.

Programleder på minuttet

Faglærerne på TV-produksjon hadde i forkant rigget opp et studio hvor elevene som kom på besøk fikk prøve seg som programleder, lystekniker, lydtekniker, regi og foto.

En av de som fikk prøve seg som programleder var Ingri Østensen. På ett par minutter var hun mygget opp og klar for å lede en fiktiv studiosending med gjester om deres opplevelse av Bergen som studentby og Universitetet i Bergen som utdanningsinstitusjon. Ingri hadde ikke sett for seg at TV-produksjon skulle være noe hun ville søke på.

Ingri Østensen
Regine Olsen-Hagen

– Dette var veldig kjekt! Jeg kunne tenkt meg å jobbe med noe innenfor TV-produksjon. Jeg liker helst å være foran kamera og ikke bak. Det er derimot ikke noe jeg har tenkt på lenge, men dette åpnet øynene mine for TV-produksjon. Jeg liker også å skrive, og planen er egentlig å søke på journalistikk. Det er egentlig det jeg har mest lyst til. Men dette åpnet øynene mine. Var kjekt å improvisere litt, det var kult!

Emma Irgan Huse fikk rollen som lystekniker under sendingen, og fikk en kort og god innføring av faglærer Zulfikar Fahmy. Selv om det var nokså tilfeldig at hun fikk denne rollen i dag var det ikke en skuffet elev som satt bak miksebordet.

– Jeg er interessert i alt som har med produksjon å gjøre og har faktisk vurdert å jobbe med lys, kommenterer Emma Huse.