Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Ny bok

Hvordan blir fremtidens nyhetsdekning med virtuelle teknologier?

Hvilken nyhetsdekning vil vi få med nye teknologier som 360 graders video og virtual reality? Hva er mulighetsrommet, og hvilke nye etiske problemstillinger dukker opp? Det er blant spørsmålene UiB-forskere stiller seg i ny Routledge-bok.

Virtual Reality
Foto/ill.:
Hedvig Idås

Hovedinnhold

I den nye boka Immersive Journalism as Storytelling: Ethics, Production and Design gir 21 internasjonale forskere bred innsikt i et nyskapende felt som kan få sitt endelige gjennombrudd etter korona-krisen. Boka utgis av Routledge, og er den første, samlete fremstillingen av utfordringer med «immersive» teknologiers raske utvikling i journalistikken. Siden virtuelle tilnærminger brer seg også på felter som undervisning, medisin, kunst og kultur utfordres dessuten journalisters kompetanse til å dekke disse nye teknologitrendene i samfunnet generelt. 

Boka springer ut fra ViSmedia-prosjektet ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB, og VIRJOX-prosjektet ved universitetene i Tampere og Jyväskylä i Finland. Den er redigert av Turo Uskali (Finland), Astrid Gynnild (Norge), Sarah Jones (England) og Esa Sirkkunen (Finland), som alle bidrar med flere kapitler i boka. UiB-forskerne Lars Nyre, Joakim Vindenes, Siri Flatlandsmo og Deborah G. Johnson bidrar med kapitler som spenner fra eksperimenter med immersive teknologier i medieutdanning til utfordringer med troverdighet, transparens og potensiale for manipulasjon.  

Boka er skrevet for studenter, forskere, mediefolk, undervisere og andre med interesse for nyskapende historiefortelling i nyhetsmediene.