Institutt for informasjons- og medievitenskap
Jubileum

Infomedia-professor med UiBs jubileumsforedrag

Fredag 9.4. er det 75 år siden Stortinget vedtok å etablere et universitet i Bergen. Et av høydepunktene denne dagen er Infomedia-professor Anders Johansens jubileumsforedrag om UiBs spennende og mangfoldige historie.

Universitetsmuseet
UiB

I 2021 er det 75 år siden Stortinget vedtok å opprette et universitet i Bergen. Det nye universitetet skulle tuftes på tradisjonene fra Bergens museum og bli et breddeuniversitet, basert på nysgjerrighetsdrevet forskning.

Stortingsvedtaket ble gjort 9. april 1946 - på dagen seks år etter invasjonen. Nå skulle samfunnet gjenoppbygges, og Vestlandet trengte kunnskap, forskning og utdanning. Det skal naturligvis markeres fredag 9. april 2021.

Dagens høydepunkt?

Et av høydepunktene denne dagen er Infomedia-professor Anders Johansens jubileumsforedrag om UiBs spennende og mangfoldige historie. I seinere tid har han vært særlig opptatt av politisk retorikk i norsk historie. I flere uker har Anders dypdykket i institusjonens historie, og førstkommende fredag fra kl. 12.30 får vi vite hva han har funnet fram til.

Han tar oss med tilbake til begynnelsen. Både til 1946, men også til 1825, da Bergens Museum ble stiftet. Vi følger det nye universitetet gjennom viktige milepæler og høydepunkt. Nye fagområder kom til, bygg ble åpnet, og store forskningsmessige funn ble gjort. Antallet studenter steg år for år, og sakte, men sikkert ble den institusjonen vi kjenner i dag.

Vi gleder oss!