Institutt for informasjons- og medievitenskap
Better Video Workflows

Better Video Workflows: et samarbeid mellom gruppe for interaksjonsforskning og VizRt

Kan man gjøre videoredigering kollaborativ? Og er det mulig å ta i bruk kunstig intelligens i redigering? Dette de to målene i prosjektet Better Video Workflows, et samarbeid mellom UiB og det verdensledende selskapet VizRt.

Kontorlandskap og datamaskin
VizRt

UiB og VizRt
Samarbeidet baserer seg på et videoredigeringsverktøy som VizRt har utviklet: VizStory, et lett-anvendelig nettbasert redigeringsprogram.
Dette skal brukes i forskning hvor det er satt to mål, kollaborativ redigering av video hvor prosjektet partene kan befinne seg på hver sin side av jordkloden, og utforske mulighetene ved å bruke kunstig intelligens-teknikker innen videoredigering.

Kollaborativ redigering
En videoproduksjon involverer flere mennesker og ulike typer roller, som alle må samarbeide godt for å oppnå suksess. Better Video Workflows undersøker hvordan de ulike rollene koordinerer og kommuniserer underveis i produksjonen, enten det er fysisk, epost, sosiale medier eller direktemeldingstjenester.
Spesielt i fokus for prosjektet er bruk av tidskoder, som lar hvem som helst koble et nøyaktig punkt i videoen med ønsket endring.

Bruk av kunstig intelligens-teknikker
Det er allerede skjedd en del innen kunstig intelligens og redigering av bilder og video. Mye av dette relaterer til automatisering av mindre viktige oppgaver, forslag til kreative endringer og redigering på annen måte enn fra bilde til bilde.
Men bruken av kunstig intelligens innen videoredigeringsprogrammer er så langt begrenset, og det mangler forskning på hvordan videoredigerere ville ha brukt maskinlæring i oppgavene sine.
Better Video Workflows ønsker derfor også å undersøke utfordringene med å kunne bruke kunstig intelligens-teknikker innen videoredigeringens arbeidsflyt.

Et gjensidig nyttig samarbeid
Gruppen for interaksjonsforskning representerer Institutt for informasjons-og medievitenskap ved UiB. De vil ha fokus på interaksjonene mellom mennesker og informasjonssystemer, særlig da hvordan teknologi kan forme samarbeid, læring og arbeid.

Prosjektets nettside trekker frem fordelene av samarbeid mellom UiB og VizRt.
Selskapet har store ressurser til å ta i bruk de ulike eksperimentelle lærdommene fra Better Video Workflows, sammen med ekspertisen Universitetet i Bergen har innen forskning om interaksjonsdesign.

Prosjektet er i regi av Forskningsrådets brukerstyrte innovasjonsarena.