Institutt for informasjons- og medievitenskap
Arbeidsliv

Bransjen med kickstart av vårsemesteret for Medier og Kommunikasjonsstudentene

Hva er kommunikasjonsbransjen? Med hva, og hvor kan man jobbe etter endt studie? Det var dette som trakk godt over 100 medier- og kommunikasjonsstudenter til MCB for å delta på Kommunikasjonsforeningens bransjemøte.

Bilde fra kickstart våren 2024
Regine Skjærpe Olsen-Hagen, UiB

Kommunikasjonsbransjen er stor, vid og udefinert, i følge de seks gjestene fra bransjen som jobber alle med kommunikasjon i helt ulike selskaper. – Det handler om kunsten å overbevise, startet styremedlem i Kommunikasjonsforeningen, Simen Peder Asknes Aarli, som også jobber som digital innholdsprodusent i Norwegian Electric Systems.

Fra praksis til Brannvesenet

Det er ingen tvil om at medie- og kommunikasjonsstudentene har valgt et studium som kan lede til svært varierende og spennende arbeidshverdager. For Siv Kristin Hovland, kommunikasjonsrådgiver i Bergen Brannvesen startet karrieren med praksis i Bergen kommune, hvor hun fikk lovord og referanse som gav henne jobben i brannvesenet. En jobb der ingen dager er like, og man skal jobbe med en hel befolkning som målgruppe.

Fra «Snylteagurk» til Kunstig intelligens i kommunikasjon

Studentene ble levert gode råd på løpende bånd fra en erfaren bransje. Å henge med på utviklingen, var ett av dem. Det kunne Vidar Hardeland, kommunikasjonsleder i Equinor, skrive under på. Med sin bakgrunn som internett-interessert student i sin tid, har han fulgt utviklingen tett og fortalte studentene om blant annet hvordan Equinor bruker kunstig intelligens i sitt arbeid.

Arbeidshverdagen til byråleder i Apriil, Linn Mevold, bærer preg av å lytte og gi råd til hva kunden egentlig trenger, altså strategisk kommunikasjon. Hun og Apriil står blant annet bak Skyss sine vellykkede kampanjer «Snylteagurk», og kunne vise gode eksempler på hvordan byrået jobbet med kundebehov, hvor gode råd og design er en del av prosessen.

Muligheter for poteter

At det er lurt å kunne mestre mye forskjellig, er nødvendig når man jobber med kommunikasjon. Å være spesielt god på sitt felt var et av de gjentagende rådene, men også det å kunne være «en potet» og mestre både tekst, visuelt og analyse.

- Her åpnet det seg mange muligheter, var en av studentenes kommentarer etter møtet. Det er første gang Infomedia og Kommunikasjonsforeningen arrangerer et slikt bransjemøte for studentene som tar årsstudium, bachelor eller master i Medier og kommunikasjon