Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Nyhet

Gir ut bok om analysemetoder for mediebruk

Medier og medieteknologi preger samfunnet, men hvordan kan vi forstå hva medier betyr i livene til folk? En ny bok skrevet av Infomedia forskere gir fordypning i metoder for å forstå mediebruk.

Moe & Ytre-Arne
Foto/ill.:
Anna Pacholczyk

Hovedinnhold

- Medier er avgjørende for hvordan vi holder oss oppdatert på hva som skjer i verden rundt oss, deler opplevelser og kommuniserer med hverandre, sier Hallvard Moe, professor ved Infomedia. - Det er viktig å forstå og forklare mediens rolle i samfunnet, med tanke på politikk, menneskers frihet, vår kultur, miljøet og klimaet. 

Sammen med Brita Ytre-Arne, også professor ved Infomedia, har Moe skrevet en bok som gir en omfattende oversikt over metoder for å studere mediebruk. 

- Metoder for å forstå mediebruk passer for studenter på bachelor- og masternivå, og for forskere som skal utføre små og store prosjekter om mediebruk, legger Brita Ytre-Arne til. 

Boken gir begge gruppene nødvendige verktøy for å utføre grundige studier om mediebruk. Den veileder leserne gjennom hele forskningsprosessen, fra utforming av problemstilling og forskningsdesign, til datainnsamling, analyse og formidling, mens den samtidig tar hensyn til etikk og personvern. 

- Vi ønsker at leserne føler seg velkomne og inviteres inn i mediebruksforskningen, hvor det er mye spennende å oppdage, tilføyer forfatterne. 

Boken utgis av Universitetsforlaget og kan kjøpes her.