Institutt for informasjons- og medievitenskap
Nyhet

Fredrik Bjerknes hylles som den første personen i Norge med doktorgrad i undersøkende journalistikk

I slutten av april avla Fredrik Bjerknes sin doktorgrad ved Universitetet i Bergen innen undersøkende journalistikk. I sin banebrytende forskning analyserte Fredrik forskjellene mellom undersøkende journalistikk og andre typer journalistikk.

PhD
Regine Skjærpe Olsen-Hagen

"Exploring Investigative Journalism: Boundaries, Epistemologies and Visibilities" er tittelen på Bjerknes' doktoravhandling, som han forsvarte for et par uker siden.

I sin studie forsøkte Fredrik å besvare spørsmålene om hva som skiller undersøkende journalistikk fra andre typer journalistikk, og hvordan det visuelle brukes som bevis for å fremme påstander i undersøkende journalistikk.

Inspirasjonen til doktorgradsprosjektet fikk han i 2018, da The New York Times, sammen med organisasjonene Bellingcat og Forensic Architecture, publiserte en visuell undersøkelse av et påstått kjemisk angrep utført av den syriske staten mot sitt eget folk.

- Jeg har bakgrunn som fotojournalist, og jeg så umiddelbart at dette var en ny måte å mobilisere det visuelle som bevis på. Så, det begynte veldig enkelt, jeg ønsket å finne ut hva denne nye fremvoksende formen for journalistikk var, sier Fredrik.

Fredriks doktorgradsstilling var tilknyttet Senter for Undersøkende Journalistikk (SUJO) ved Infomedia.

- Spørsmålet jeg stiller i avhandlingen min om hva som skiller undersøkende journalistikk, var også sentrale for journalistene ved senteret, legger Bjerknes til, og takker sine kolleger hos SUJO for støtte under studiene.

Fredriks prestasjon ble tidligere omtalt i Medier24. På NordMedia Network kan du lese et intervju med forskeren, der han deler mer innsikt om sitt doktorgradsprosjekt.