Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Nyhet

Sammen for å skape en ansvarlig medieframtid

SFI MediaFutures får to nye partnere. DN Media Group og den norske oppstartsbedriften Factiverse blir nå en del av forskningskonsortiet. Begge deler et tydelig mål: å utvikle ansvarlig, fremtidsrettet teknologi for mediebransjen.

Media City Bergen
Foto/ill.:
Simon S. Brandseth

Hovedinnhold

DN Media Group er et internasjonalt mediekonsern som satser sterkt på data og teknologi for å styrke journalistikk, publikumstilpasning og innholdsdistribusjon. Som ny partner i MediaFutures vil de bidra i forskningsprosjekter om personalisering, anbefalingssystemer, språkmodeller og bekjempelse av falske nyheter.

– Vi ser en tydelig kobling mellom våre mål og MediaFutures’ satsinger, spesielt innen AI-verktøy for verifisert innhold, personalisering og tillit i digitale medier, sier Marianne Gade Gørbitz fra DN Media Group.

Factiverse utvikler AI-drevne løsninger for automatisk faktasjekk, spesielt tilpasset medie- og finansbransjen. I MediaFutures vil selskapet jobbe med forskningsdrevet innovasjon og avansert prototyping innen medieanalyse og interaksjon. De skal bidra med ekspertise, teknologi og testverktøy, og samarbeide om utvikling av verktøy som gjør det enklere å produsere troverdig og relevant innhold.

– Fra idéutveksling og samarbeid om forskning til testing av nye verktøy i virkelige omgivelser, Factiverse gleder seg til å bli en del av SFI MediaFutures. Å samle ledende aktører i Norden er avgjørende for å utvikle tillitsskapende teknologier som skaper reell verdi.

Factiverse ønsker også å bidra til arrangementer og programmer om mediekompetanse, journalistikk, kunstig intelligens og etikk.

DN Media Group deltar i MediaFutures fra september 2025, representert ved Marianne Gade Gørbitz (CPTO), Magnus Aabech (Utviklingsredaktør) og Igor Pipkin (Head of Data & Insights). Factiverse stiller med Vinay Setty (CTO), Gaute Kokkvoll (Head of Product) og Erik Martin (Backend-utvikler).

SFI MediaFutures har nå totalt 15 partnere fra næringslivet, som spenner fra store kringkastere og ledende medieselskaper til lovende oppstartsbedrifter. MediaFutures har UiB som vertsinstitusjon og holder til på Media City Bergen.