Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Mangfold i mediene

Mangfold i mediene

Prosjektet ”Diversity in the Norwegian News Media Landscape: A Hybrid Model for Evaluating Media Policy” er finansiert av Forskningsrådet og ledes av medieforsker Helle Sjøvaag ved Institutt for informasjons- og medievitenskap.

Mangfold i mediene

Hovedinnhold

Frem mot 2019 skal prosjektet samle inn store mengder data (såkalt ’big data’) fra norske nyhetsmedier for å etablere i hvilken grad det norske mediemarkedet kan sies å være mangfoldig i henhold til norsk medieregulering. Prosjektet skal slik sett utvikle metoder og teorier for å vurdere hva man kan omtale som mangfold, hvordan man kan måle mangfold og hvorvidt mediereguleringen er i stand til å sikre mangfoldet i norsk nyhetsflora. Alt i alt vil prosjektet samle inn data fra rundt 150 unike nyhetsredaksjoner på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå i Norge. Til syvende og sist skal prosjektet resultere i en rekke publikasjoner som analyserer utviklingen i norsk journalistikk, avisbransjens levekår, samspillet mellom ulike publiseringsplattformer og mangfoldsnivået i den norske nyhetsjournalistikken på nett, papir, mobil og kringkasting.

Prosjektet ledes av Helle Sjøvaag. Sjøvaag er medieviter og har bakgrunn som forsker hovedsakelig innen nyhetssosiologi og journalistikk, medieregulering og medieøkonomi. Sjøvaag disputerte i 2011 ved Universitetet i Bergen med en avhandling om nyhetsideologi, med fokus på TV 2 Nyhetskanalen. Siden 2011 har Sjøvaag arbeidet med et postdoktorprosjekt om journalistikkens strukturelle forutsetninger, primært med Schibsteds regionaviser som kasus. Under arbeidet har metodeutvikling vært et særlig fokus.

PhD i Informasjonsvitenskap Truls André Pedersen er ansatt som postdoktor i prosjektet.