Det juridiske fakultet
MASTER OF LAW

Oppretter Master of Laws in EU and EEA Law

På universitetsstyremøtet 24. november 2022 ble det vedtatt at Det juridiske fakultet får oprette en Master of Laws in EU and EEA Law (LLM).

EU-domstolen i Luxemburg
Det juridiske fakultet skal tilby Master of Law in EU and EEA Law.
Kim E. Andreassen

– Vi er henrykte over at universitetsstyret vedtok Master of Laws in EU and EEA Law og vi ser frem til å jobbe videre med å planlegge opstart, sier professor Christian Franklin, ved Det juridiske fakultet, UiB.

Franklin er faglig ansvarlig for masterprogrammet sammen med førsteamanuensis Ingrid Barlund. Det er snakk om en såkalt LLM (Master of Laws), som vanligvis er en ettårig mastergrad i juss, hvor man spesialiserer seg innenfor ett rettsområde.

Selv om det finnes andre LLM-grader i EU-rett, så er masterstudiet ved UiB det første av sitt slag i Norge, og unikt ved dets vektlegging av EU-rett i forhold til EØS-rett. Det er således den første av sitt slag i verden. Studiet foregår på engelsk og tar opp både utenlandske og norske studenter.

Dekan Karl Harald Søvig er svært fornøyd med vedtaket om fakultetets første LLM, ikke minst at det dreier seg om EU- og EØS-rett.

– EU- og EØS er det mest vidtrekkende internasjonale samarbeidet som Norge er med i. Det er i stor grad rettslig regulert, og for fakultetet har det vært viktig å innrette vår første LLM mot et tema som treffer studenter både i Norge og utlandet, sier Karl Harald Søvig.

Forskergruppe Europarett

Det juridiske fakultet har omfattende kompetanse på EU- og EØS-rett. Her ser vi Forskergruppe for europarett i EU-domstolen, tidligere i høst.