Det juridiske fakultet
CENTENOL | OFFISIELL ÅPNING

Åpnet senter for EU- og EØS-rett

The Centre on the Europeanization of Norwegian Law (CENTENOL) ble offisielt åpnet mandag 22. mai.

Åpning CENTENOL.
ÅPNING AV EU/EØS-SENTER: Senterleder Christian Franklin deler opp kaken til åpningen av CENTENOL. Til venstre ser vi UiB-rektor Margareth Hagen og dekan Karl Harald Søvig.
Kim E. Andreassen

Senteret ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen mottar 21 millioner kroner fra Forskningsrådet. Senteret skal styrke kunnskapen om forholdet mellom europeisk og norsk rett, ved hjelp av forskning, undervisning, formidling og nettverksaktiviteter.

CENTENOL ble offisielt åpnet mandag 22. mai, med blant andre UiB-rektor Margareth Hagen til stede.

– Åpningen av CENTOL er viktig for Det juridiske fakultet, men ikke minst er det viktig for UiBs rolle i kunnskapssamfunnet, som har blitt mer komplekst og internasjonalt, sier Hagen.

CENTENOL satser på å etablere et robust faglig miljø og skal rekruttere både forskere og undervisere med variert kunnskap innen fagfeltet fremover. Senteret har allerede samarbeidspartnere i Norge og utlandet.

– Forskningen ved senteret vil særlig fokusere på områdene for trygd, utlendings- og arbeidsretten. Den vil ikke bare være nyttig for norske myndigheter og forvaltningen, men vil faktisk berøre oss alle, sier senterleder professor Christian Franklin, ved Det juridiske fakultet, UiB

– Vi gleder oss til samarbeidet med våre partnere, både her hjemme med Universietetet i Agder og Universitetet i Stavanger, og internasjonalt, med Reykjavik University og Liechtenstein Institut, sier Christian Franklin.