Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
#RealfagUiB

Fysikk-faget er bredere enn du kanskje tror

Hva er fysikk og hva kan du utforske som student hos oss? Bli med Selda Ekiz - NRK-profil og tidligere fysikkstudent hos oss - på en reise inn fysikkens mangfoldige verden.

Hva er fysikk - egentlig?

UiB

Som student ved Institutt for fysikk og teknologi ble Selda kjent for å kombinere sine kreative sider med en leken tilnærming til det faglige. Sammen med andre studenter startet de "Fysikkshow Bergen" - som dro ut på skoler for å vise hvor gøy fysikk egentlig er.

For fysikk er egentlig alt. Vitenskapen om naturen, de elementære byggesteinene og kreftene som virker mellom dem.Et viktig mål i fysikken er å oppdage universelle lover som beskriver prosesser og årsakssammenhenger som gjelder overalt i naturen.

Solen er en fantastisk energikilde. Bare se.

Romfysikk

UiB

Det er lett å bli blasert og ta naturfenomener for gitt. Men slutter du å undre deg, går du glipp av mye. Har du for eksempel reflektert over hvilket fantastisk naturfenomen nordlys og sørlys er?

Ja, hva er det egentlig som skjer?

Hvorfor har vi nordlys?

UiB

Partikler i bevegelse er fascinerende - og kanskje litt skremmende. CERN er et av verdens største forskningssentre for fundamental partikkelfysikk, men i tillegg har det også utviklet teknologiske forskningsmiljøer innenfor mange andre områder.

Mange viktige oppdagelser er gjort ved CERN, og en rekke nobelprisvinnere har utført arbeidene sine ved forskningsinstitusjonen.

Universitetet i Bergen deltar i dette samarbeidet og er involvert i to av de store eksperimentene på CERN.

Vi er med på bygging av detektorer og fysikkanalyse.

Datateknologien er utvikla for å samle opp, analysere og bearbeide måleresultat og for konstruksjon av akseleratorer og måleapparatur. Utviklingsarbeidet foregår dels ved CERN, dels ved nasjonale laboratorier i deltakerlandene.

Universitetet i Bergen deltar i dette samarbeidet og har mange prosjekter som testes ut ved CERN.

UiB på CERN

UiB

Vi bidrar også med forskning som foregår i verdensrommet. Mens du leser dette går Den internasjonale romstasjonen (ISS) i bane rundt jorda. Forskere ved Birkelandsenteret hos oss brukte flere år på å lage et måleinstrument som er montert på romstasjonen.

Instrumentet hjelper oss til å skaffe ny kunnskap om tordensystemer i atmosfæren. Dette har vakt stor interesse internasjonalt.

I januar 2020 var og overvåke jordkloden.

UiB på den internasjonale romstasjonen

UiB

Fysikere er svært sentrale i utviklingen av teknologi som brukes i moderne pasientbehandling.

Du kjenner sikkert til at personer som får påvist kreft ofte må strålebehandles. Selv om kreften bekjempes, er det utbredt å få skader i vev og annet.

Kan vi forbedre teknologien slik at sidevirkningene blir minst mulig?

Studer medisinsk teknologi

UiB

Lys og optikk er en fascinerende verden. Vi trenger presis teknologi for å overvåke klimaendringer på jorden. Kan vi bruke teknologien slik at satellittene blir enda flinkere til å fange opp data?

Hvordan kan vi gjøre det? Våre forskere drar gjerne ut i naturen for å utplassere instrumenter og gjøre målinger.

Optikk og fysikk

UiB

Som du ser er fysikk et bredt fag der du kan bli kjent med teknologi som driver verden framover. Etter en grad hos oss er du kvalifisert for en rekke jobber i mange ulike bransjer.

Bor det en forsker i deg, kan vi forsikre deg om at samfunnet trenger dine talenter. Det er nysgjerrige personer som deg som bringer fysikken videre!

Studer fysikk ved Universitetet i Bergen