Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Ernst Selmer (1920-2006)

Ny bok: Professor i hemmelig tjeneste

Offisielt var Ernst Sejersted Selmer (1920-2006) professor i matematikk ved Universitetet i Bergen. Det kollegene ikke ante, var at han i flere tiår også var helt sentral i oppbyggingen av en moderne kryptotjeneste i Forsvaret og av en norsk kryptoindustri med solid gjennomslag i NATO.

Ernst Selmer foreleser 1957
FORELESER: Ernst Selmer under en forelesning i 1957.
Eldholm

Historien er nå samlet i en biografi du kan laste ned.

Selmer kombinerte et skarpt intellekt med utpreget praktisk sans og satte spor etter seg på mange felt.

Selmer
Privat

Han var en datapionér i ordets rette forstand, konstruerte computeren som var IBMs fremste konkurrent på 1950-tallet, designet de norske personnumrene og var en tung pådriver for bruk av data i forskning og forvaltning.

Selmer datamaskin
UiB

Han reformerte realfagstudiene under utdanningseksplosjonen på 1960-tallet, og gjennom sin forskning la han grunnlaget for et internasjonalt ledende miljø for kodeteori og informasjonssikkerhet ved Universitetet i Bergen.

Dette kommer fram i en ny biografi Øystein Rygg Haanæs har skrevet på oppdrag for Universitetet i Bergen og Nasjonal sikkerhetsmyndighet for å markere at det er 100 år siden Ernst Sejersted Selmer ble født.

Boken kan du kjøpe på Akademika bokhandel i Bergen eller på deres nettbutikk. Sendes fraktfritt i hele Norge:

Du kan også laste ned boken som som ebok (pdf) i lenken under.

Akademika utstilling
UiB