Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
HORIZON EUROPE

EU-støtte til forskning på bølgevarsling

Henrik Kalisch og Magnus Svärd ved Matematisk institutt har rodd i land 2.7 millioner euro fra Horizon Europe. Pengene skal brukes på å utdanne 10 doktorgradsstudenter og forske på bølgevarsling.

Bilde av Henrik Kalisch
UiB

Henrik Kalisch leder prosjektet RESCUER, et MSCA Doctoral Network som fikk tilslag i meget hard europeisk konkurranse. RESCUER skal utdanne 10 doktorgradsstudenter som skal lede an i kampen mot oversvømminger og redusert vannkvalitet i kystområder og store byer ved havet.

- Global oppvarming er her. Selv om vi når 1.5-gradersmålet, så kommer havnivået til å stige i løpet av århundret. Vi trenger nye metoder for å varsle folk lokalt når noe skjer, sier Henrik Kalisch.

Millioner til europeiske doktorgrads­programmer som ledes fra Norge

Prosjektet involverer partnere fra Norge, Danmark, Frankrike, Spania, Italia og Portugal. Hovedmål i prosjektet er å finne smartere numeriske metoder for å gjøre bølgevarsel nært til kystsonen enklere, raskere og mer nøyaktig.

- Prosjektet skal gi stipendiatene en unik og skreddersydd tverrvitenskapelig utdanning som også bygger på data fra feltstudier og labforsøk, sier Kalisch.

RESCUER er det første Doctoral Networks  prosjekt under "Horizon Europe"-paraplyen som er koordinert fra UiB. Totalsummen av midler som kommer direkte til UiB er i underkant av 8 millioner NOK.

- Søknadsprosessen har vært veldig lang og krevende. Vi har jobbet med å bygge et solid konsortium i flere år, og selve søknadsskrivingen har pågått i over to år. Forskningsavdelingen ved UiB (FIA) har støttet oss hele veien, og vi er spesielt takknemlig pverfor Emmanuel Babatunde og Liv-Grete Gudmundsen som begge har vært enormt viktig for søknadsprosessen, avslutter Kalisch.