Det medisinske fakultet
Møte

Frokostmøte: Endre levevaner – står det på psykologien, biologien eller matkulturen?

For noen av oss er endring av levevaner livsnødvendig, mens andre drives av et ønske om et bedre liv, en viss identitet eller mer overskudd i hverdagen. Hva påvirker valgene våre, og hvordan skape gode vaner i livet?

Våren er kostholdsrådgivernes høysesong. Keto, intermittent fasting, proteinpulver og råd om ultraprosessert mat – det kryr av informasjon. Hva er egentlig de gode valgene? Hva påvirker oss til å ta dem? Hvorfor klarer noen å legge om levevanene sine, mens andre tar et skippertak og så tilbake til normalen?

Andelen med overvekt og fedme i befolkningen har økt de siste 50-60 åra. Til sammen har mellom 15 og 21 prosent av barn og ungdom overvekt og fedme (FHI). Hvilken rolle skal helse- og omsorgstjenestene spille, for å fremme bedre levevaner hos innbyggere?

Forskningsenhet for helseundersøkelser (FHU) har blant annet et eget metabolsk kjøkken for å drive helsesundersøkelser, og inviterer til smakebiter fra deres kunnskapsvell. Sammen med Alrek helseklynge serveres kunnskap om levevaner og kosthold, sammen med deilige scones (kall det gjerne en liten vårtrass;-)), kaffe og te!

Se fullt program her: https://alrekhelseklynge.no/arrangementer/endre-levevaner/