Hjem
Det medisinske fakultet

Søknad og søknadsbehandling

Søknad om opptak skrives på eget søknadsskjema, og sendes det aktuelle institutt.

Hovedinnhold

Fakultetet er opptaksmyndighet. Søknaden sendes gjennom det institutt søkeren ønsker å bli knyttet til, og skal signeres av instituttleder. Som hovedregel knyttes til kandidaten til hovedveileders institutt. Instituttet foretar innledende vurdering av søknaden i henhold til gjeldende bestemmelser før søknad om opptak oversendes fakultetet.

Det forutsettes at instituttet ved anbefaling av opptak godtgjør at kandidaten har nødvendig utstyr og annen infrastruktur (kontor-, laboratorieplass mv) til å gjennomføre forskningsprosjektet

Søknadsskjema med utfyllende veiledning finner du på denne siden

NB! Søknadsskjemaet kan fylles ut elektronisk og lagres lokalt på din pc, men det må skrives ut for signaturer.

Følgende vedlegg må legges ved søknaden:

  • CV
  • Vitnemål med karakterutskrift. (For utenlandske søkere: Kopi av originalvitnemål + original oversettelse fra autorisert oversetter dersom originalvitnemålet ikke er på engelsk eller tysk).
  • Dokumentasjon på finansiering. (Hvis egen finansiering: Erklæring fra institutt om dekning av driftskostnader).
  • Prosjektbeskrivelse og plan for studiet
  • Veiledererklæring, som inneholder en faglig vurdering av søker, samt informasjon om fordeling av veilederansvar mellom hoved- og medveiledere.

Det er løpende opptak til forskerutdanningen, med mindre det er vedtatt opptaksbegrensning. Fakultetet vil legge til rette for dobbeltkompetanse (parallelle løp med spesialist- og forskerutdanning).

Søknaden må være undertegnet av kandidat, hovedveileder og instituttleder ved det institutt søkeren ønsker å bli knyttet til. Hovedveileder bør være ansatt ved Det medisinske fakultet. Minst en veileder skal være tilknyttet det institutt kandidaten ønsker å bli knyttet til.