Utvikling av Nygårdsgaten 5 (NG5)
NG5-prosjektet

Bakgrunn og rammer for NG5 prosjektet

Sentrale prosjekter de siste årene har pekt på et behov for økt samordning av tjenester i sentraladministrasjonen. Samtidig møter UiB økte krav til digitalisering og effektivisering de kommende årene.

OU-prosjektet, #ORG2022, Digitaliseringsstrategien og ulike organisasjonsutviklingsprosjekt i sentraladministrasjonen har tydeliggjort behov for økt samordning av tjenester mellom ulike fagområder. UiB står samtidig overfor økte krav og forventninger til digitalisering, effektivisering og har betydelige oppgaver i realiseringen av Strategi 2016 – 2022.

I lys av universitetets masterplan for areal, mulighetsstudiet foretatt av OG Arkitekter AS for Nygårdsgaten 5 og nye krav til statlige arbeidsplasser ønsker universitetsdirektøren med dette prosjektet at hele sentraladministrasjonen samles i Nygårdsgaten 5.

Andre dokumenter:
Oppnevningsbrev fra universitetsdirektørens kontor, 12.06.2017
Rundskriv Energi og arealbruk for statlige bygg, 17.12.2015
Brukermedvirkning i byggesaker ved UiB

Mål for prosjektet

• Bedre tilgjengelighet, økt kvalitet i tjenester og service for brukere
  • Økt samarbeid og kompetansedeling i sentraladministrasjonen
  • Bedre felles ressursutnyttelse mellom avdelingene
  • Etablere arbeidsplasser som ivaretar et stimulerende arbeidsmiljø og som er best mulig tilpasset fremtidige funksjoner og oppgaver
  • Økt fleksibilitet i arealdisponering og arealbruk i tråd med regjeringens krav til statlige arbeidsplasser
  • Gode arealmessige løsninger for billedsamlingene og konserveringsarbeid
  • Økt bruk av digitale løsninger