Klinisk institutt 2

Nyhetsarkiv for Klinisk institutt 2

Omtrent halvparten av barn med cøliaki har problemer med emaljeskader. Forskere ved UiB har nå funnet at årsaken er en immunreaksjon mot et av de vanligste proteinene i kumelk.
Vårt langvarige forskningssamarbeid med Jakub Abramsons forskningsgruppe ved Weixmann instituttet i Israel har før til to publikasjoner i høyt rangerte tidsskrift:
En ny studie fra Influensasenteret ved UiB har sett på sammenhengen mellom fedme og risiko for alvorlig forløp av covid-19. – De med fedme og overvekt bør få tilbud om vaksine, mener influensaforsker Rebecca Cox.
14. november 1891 kom Frederick Grant Banting til verda i småbyen Alliston i Canada. Tysdag vart Bantings fødselsdag feira med ope hus på Mohn Senter for Diabetes Presisjonsmedisin (PRESIS-DIA).
Pasienter med en spesiell type autoimmun sykdom kan i framtiden få bedre og mer persontilpasset oppfølging dersom genene deres blir kartlagt. Det viser ny forskning fra Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssykehus.
PhD kandidat Lisa M.D. Grymyr gjennomførte en flott midtveisevaluering i sitt prosjekt: Cardiac function in severe obesity and after bariatric surgery