Hjem
Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Bruk av kunstig intelligens (KI) ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Hovedinnhold

Tabellen under viser hvordan KI kan brukes på ulike måter (A-H) i undervisning og vurdering. Det er underviser/emneansvarlig/veileder/institutt som avgjør hvilken KI-bruk som er tillatt, og dette må kommuniseres i hvert enkelt emne. For eksempel kan man tillate alle nivå i en masteroppgave. På denne nettsiden ser du hvordan du kan angi at KI er brukt. Du bør beskrive hvordan KI er brukt i starten av oppgaven/prosjektet slik at det er tydelig for leser/sensor.

 Bruk av KIEksempler på bruk
A

Bruk av KI til idémyldring og igangsetting av arbeid der tekst ikke gjengis direkte.

Forslag til disposisjon

Inspirasjon til tema og valg av problemstilling

Hjelp til å lære seg faglige begreper og korte formuleringer (typisk på et par ord)
B

KI som støtte til språkvask og forbedring av egen tekst.

KI som hjelp til å forenkle, forbedre eller oversette egenprodusert tekst. Dette gjelder omformuleringer og strukturelle endringer som er mer omfattende enn ren korrekturlesing.
C

KI som støtte til visuelle fremstillinger som ikke er en del av egne resultater.

Hjelp til å lage figurer som illustrerer et poeng eller en metode.

Tabell eller tekstboks som forklarer eller oppsummerer et tema.
D

KI som støtte til presentasjon av faglig innhold basert på egne data/resultater/analyser.

Hjelp til fremstilling av figurer, grafer, bilder og tabeller. 
EKI som støtte til programmering

KI til å generere kode til analyse, til å lage figurer, og til å feilsøke/ «debugge» koder.

Produsere koder/programmer i språk som  R, Python osv.
F

KI som støtte til å fortolke og diskutere faglig innhold.

KI som hjelp til å analysere tekst, data, en figur, et bilde eller liknende.

G

KI som støtte til å generere tekst.

Bruk av KI for å lage tekst med nytt meningsinnhold, argumenter og perspektiver, som ikke kan sies å være en del av vanlig språkvask.
HIngen KI-brukDet er ikke brukt KI i noen deler av besvarelsen, heller ikke i de inneldende fasene som angitt i punkt A.