Bruk av kunstig intelligens (KI) ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Hovedinnhold
Tabellen under viser hvordan KI kan brukes på ulike måter (A-H) i undervisning og vurdering. Det er underviser/emneansvarlig/veileder/institutt som avgjør hvilken KI-bruk som er tillatt, og dette må kommuniseres i hvert enkelt emne. For eksempel kan man tillate alle nivå i en masteroppgave. På denne nettsiden ser du hvordan du kan angi at KI er brukt. Du bør beskrive hvordan KI er brukt i starten av oppgaven/prosjektet slik at det er tydelig for leser/sensor.
| Bruk av KI | Eksempler på bruk | |
| A | Bruk av KI til idémyldring og igangsetting av arbeid der tekst ikke gjengis direkte. | Forslag til disposisjon Inspirasjon til tema og valg av problemstilling Hjelp til å lære seg faglige begreper og korte formuleringer (typisk på et par ord) |
| B | KI som støtte til språkvask og forbedring av egen tekst. | KI som hjelp til å forenkle, forbedre eller oversette egenprodusert tekst. Dette gjelder omformuleringer og strukturelle endringer som er mer omfattende enn ren korrekturlesing. |
| C | KI som støtte til visuelle fremstillinger som ikke er en del av egne resultater. | Hjelp til å lage figurer som illustrerer et poeng eller en metode. Tabell eller tekstboks som forklarer eller oppsummerer et tema. |
| D | KI som støtte til presentasjon av faglig innhold basert på egne data/resultater/analyser. | Hjelp til fremstilling av figurer, grafer, bilder og tabeller. |
| E | KI som støtte til programmering | KI til å generere kode til analyse, til å lage figurer, og til å feilsøke/ «debugge» koder. Produsere koder/programmer i språk som R, Python osv. |
| F | KI som støtte til å fortolke og diskutere faglig innhold. | KI som hjelp til å analysere tekst, data, en figur, et bilde eller liknende. |
| G | KI som støtte til å generere tekst. | Bruk av KI for å lage tekst med nytt meningsinnhold, argumenter og perspektiver, som ikke kan sies å være en del av vanlig språkvask. |
| H | Ingen KI-bruk | Det er ikke brukt KI i noen deler av besvarelsen, heller ikke i de inneldende fasene som angitt i punkt A. |
