Hjem
Det psykologiske fakultet
Valg 2021

Kunngjøring av valg ved Det psykologiske fakultet 2021

Våren 2021 skal det velges dekan, prodekan og nye medlemmer til fakultetsstyret og instituttrådene. I tillegg skal det velges instituttleder og stedfortreder ved to av instituttene.

Valg 2017
Valg ved Det psykologiske fakultet: Våren 2021 avholdes det valg til dekan og prodekan, samt valg av nye medlemmer til fakultetsstyret og instituttrådene. I tillegg er det valg av instituttleder og stedfortreder ved IPED og IKP.
Foto/ill.:
freepik.com

Hovedinnhold

Sjekk at du står i manntallet

For å kunne foreslå kandidater eller for å kunne få lov til å stemme må du stå i manntallet, jf  § 6 i Valgreglement for UiB.

Manntall over ansatte

Manntall over studenter

Valg av dekan og prodekan

Det skal velges dekan og prodekan for perioden 01.08.2021-31.07.2025.

Valgbare som dekan og prodekan er alle fast tilsatte i undervisnings- og forskerstilling, samt åremålstilsatte instituttledere.

Valgform, -måte og -periode

Valget holdes som flertallsvalg. Dersom det er kommet inn mer enn to forslag på dekan og prodekan, skal valget avholdes som preferansevalg. Stemmene skal telles særskilt for følgende to grupper og gis slik vekt: 1. Ansatte 75 %, 2. Studenter 25 %.

Det holdes elektronisk valg, med mindre det kun kommer inn forslag på én person til vervet som dekan eller prodekan. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende fakultetsstyret som valgforsamling.

Valgperiode for elektronisk valg: 19. mai kl. 09:00 - 25. mai kl. 12:00.

Ved valget stemmes det på begge de foreslåtte (dekan og prodekan) under ett.

Hvordan fremme forslag?

For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:

  • Forslaget må inneholde både en dekan- og en prodekankandidat.
  • Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstillere.
  • Forslaget kan ha inntil 5 forslagsstillere, men minst 3 stemmeberettigede fakultetsansatte og/eller studenter.*
  • Ingen kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 7. april kl. 12.

Forslagene sendes per e-post til fakultetets valgstyre.

*Det er tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Valgstyret vil be om bekreftelse per epost fra de øvrige forslagsstillerne i etterkant.

Valg av instituttleder og stedfortreder

Det skal velges instituttleder og stedfortreder for perioden 01.08.2021-31.07.2025 ved følgende institutter:

  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for klinisk psykologi

Valgbar som instituttleder og stedfortreder er fast ansatte i undervisnings- og forskerstilling ved instituttet.

Valgform, -måte og -periode

Valget holdes som flertallsvalg. Dersom det er kommet inn mer enn to forslag på instituttleder og stedfortreder, skal valget avholdes som preferansevalg. Stemmene skal telles særskilt for følgende to grupper og gis slik vekt: 1. Ansatte 75 %, 2. Studenter 25 %.

Det holdes elektronisk valg, med mindre det kun kommer inn forslag på én person til vervet som instituttleder eller stedfortreder. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende insituttrådet som valgforsamling.

Valgperiode for elektronisk valg: 19. mai kl. 09:00 - 25. mai kl. 12:00.

Ved valget stemmes det på begge de foreslåtte (instituttleder og stedfortreder) under ett.

Hvordan fremme forslag?

For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:

  • Forslaget må inneholde både en instituttleder- og en stedfortrederkandidat.
  • Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstillere.
  • Forslaget må være underskrevet av minst 3 ansatte og/eller studenter med stemmerett ved instituttet.*
  • Ingen kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 7. april kl. 12.

Forslagene sendes per e-post til fakultetets valgstyre.

*Det er tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Valgstyret vil be om bekreftelse per epost fra de øvrige forslagsstillerne i etterkant.

Valg av medlemmer til fakultetsstyret

Det skal velges nye representanter til fakultetsstyret fra gruppe A og C for perioden 01.08.2021 - 31.07.2025, og gruppe B og D for perioden 01.08.2021 - 31.07.2022.

Til fakultetsstyret skal det velges:

  • fire medlemmer og minst to varamedlemmer av og blant gruppe A (representanter for fast tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
  • ett medlem og minst to varamedlem av og blant gruppe B (representanter for midlertidig tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
  • ett medlem og minst to varamedlem av og blant gruppe C (representanter for teknisk og administrativt tilsatte).
  • tre medlem og minst to varamedlem av og blant gruppe D (studentene).

Valgform, -måte og -periode

Valget holdes som preferansevalg.

For gruppene A, B og C holdes det elektroniske valg, men mindre det i en gruppe bare er foreslått så mange kandidater som det antallet som skal velges som medlemmer og varamedlemmer, og det går fram av forslaget hvem som foreslås som henholdsvis medlemmer og varamedlemmer. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende fakultetsstyret som valgforsamling.

Valgperiode for elektronisk valg: 26. mai kl. 09:00 - 1. juni kl. 12:00. Det blir separate valg for gruppene A, B og C, men de holdes samtidig.

Merk at valg av og blant studenter (gruppe D) skjer i valgforsamling (jfr. § 10-3 Studentorgan som valgforsamling i UiBs valgreglement). Valg av gruppe D organiseres av Psykologisk studentforening (PSF).

Hvordan fremme forslag?

For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:

  • Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstiller(e). Bruk forslagsskjemaet for å foreslå kandidater.*
  • Forslag på kandidat til styringsorgan skal være fremmet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder. 
  • Forslagsstiller må ha stemmerett i et valg for å ha rett til å foreslå kandidat til samme valg (gruppene A, B og C utgjør hver sin valgkrets).
  • Ingen forslagsstiller kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • De foreslåtte må være valgbare (se § 8 Valgbarhet og rett til å kreve fritak i UiBs valgreglement
  • Foreslås kandidat som kan kreve seg fritatt fra valg, skal forslaget vedlegges skriftlig samtykke fra vedkommende.
  • Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 20. april kl. 12.

*Ved flere forslagsstillere er det tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Øvrige forslagsstillere vil bli informert om innsendt forslag.

Valg av medlemmer til instituttrådene

Det skal velges nye representanter til instituttrådene fra gruppe A og C for perioden 01.08.2021 - 31.07.2025, og representanter for gruppe B og D for perioden 01.08.2021 - 31.07.2022.

Til de fem instituttrådene skal det velges:

  • tre medlemmer og minst to varamedlemmer av og blant gruppe A (representanter for fast tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
  • ett medlem og minst to varamedlemmer av og blant gruppe B (representanter for midlertidig tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
  • ett medlem og minst to varamedlemmer av og blant gruppe C (representanter for teknisk og administrativt tilsatte).
  • to medlem og minst to varamedlemmer av og blant gruppe D (studentene).

Valgform, -måte og -periode

Valget holdes som preferansevalg.

For gruppene A, B og C holdes det elektroniske valg, men mindre det i en gruppe bare er foreslått så mange kandidater som det antallet som skal velges som medlemmer og varamedlemmer, og det går fram av forslaget hvem som foreslås som henholdsvis medlemmer og varamedlemmer. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende instituttrådet som valgforsamling.

Valgperiode for elektronisk valg: 26. mai kl. 09:00 - 1. juni kl. 12:00. Det blir separate valg for gruppe A, B og C, men de holdes samtidig.

Merk at valg av og blant studenter (gruppe D) skjer i valgforsamling (jfr. § 10-3 Studentorgan som valgforsamling i UiBs valgreglement). Valg av gruppe D organiseres av Psykologisk studentforening (PSF).

Hvordan fremme forslag?

For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:

  • Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstiller(e). Bruk forslagsskjemaet for å foreslå kandidater.*
  • Forslag på kandidat til styringsorgan skal være fremmet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder. 
  • Forslagsstiller må ha stemmerett i et valg for å ha rett til å foreslå kandidat til samme valg (gruppene A, B og C utgjør hver sin valgkrets).
  • Ingen forslagsstiller kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • De foreslåtte må være valgbare (se § 8. Valgbarhet og rett til å kreve fritak i UiBs valgreglement
  • Foreslås kandidat som kan kreve seg fritatt fra valg, skal forslaget vedlegges skriftlig samtykke fra vedkommende.
  • Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 20. april kl. 12.

*Ved flere forslagsstillere er det tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Øvrige forslagsstillere vil bli informert om innsendt forslag.