Det psykologiske fakultet
Tidligere student på BA og MA i arbeids- og organisasjonspsykologi

Bruker faget aktivt som HR-rådgiver

En trainee-stilling var veien inn på arbeidsmarkedet for Margrethe. Etter arbeids- og organisasjonspsykologi-studiet har hun fått en egen måte å forholde seg til det å være arbeidstaker, og det å være en del av arbeidslivet på.

Hvordan syntes du veien ut i arbeidslivet var?

Margrethe begynte å søke på jobb våren 2020, og beskriver det som nervepirrende å være jobbsøker i en periode preget av så mye usikkerhet som følge av pandemien. Plan B var derfor å ta poststudierett på UiB, hun hadde allerede funnet frem hvilke emner hun ønsket å ta dersom det ble aktuelt. Hun søkte på rundt 20 jobber i løpet av denne perioden, og fikk prøve seg i et par jobbintervjuer før hun kapret en trainee stilling gjennom Trainee Vest og Bergen kommune. Det første året jobbet hun som trainee, og så fikk hun jobb som HR-rådgiver i Bergen kommune. Alt i alt føler hun at selve jobbsøkingsprosessen gikk over all forventning og hun føler seg i dag veldig heldig som har fått den jobben hun har.

Hun jobber nå på HR konsern, som har ansvar for kommunens overordnede HR-politikk, hvor de blant annet har ansvar for å lage sentrale prosedyrer og veiledere, holde kurs for ledere og verneombud, og annet som skal følges opp på HR-fronten i kommunen. Margrethe forteller at hun er mest involvert i temaer som lederutvikling, konflikthåndtering, omstilling, HMS og medarbeiderundersøkelser i arbeidet hun gjør.

Hvordan syntes du overgangen fra studiet til arbeidsliv var?

Overgangen fra studentlivet til arbeidsliv ble ganske myk for Margrethe ettersom den første perioden var mye preget av hjemmekontor, og selv om det er enkelte aspekter ved studielivet hun savner, så er hun veldig fornøyd med en arbeidsdag som bærer preg av litt mer struktur.

-Jeg synes det er veldig annerledes, men var veldig klar for det byttet. Jeg syntes det var fint å få litt mer struktur. Det i seg selv gir en egen type frihet, når arbeidsdagen er slutt, så er den slutt. Når det er helg, så er det helg. Man har ikke lenger dårlig samvittighet for å ikke ha lest det siste kapittelet.

Har du utviklet noen egenskaper i løpet av tiden din som student som du tenker har vært viktig å ta med seg videre i arbeidssammenheng?

-Ja, absolutt! Jeg tenker spesielt på det med kritisk tenkning, og det å tenke helhetlig, og klare å se utfordringer fra flere perspektiv.

Margrethe legger til at hun bruker faget direkte i mange forskjellige problemstillinger hele tiden, men også indirekte. Studiet og faget har vært med å forme henne og måten hun tenker på. Spesielt trekker hun frem det at hun hele tiden ser roller; verneombud, ledere, tillitsvalgte, osv., og har det rolleperspektivet med seg. Etter arbeids- og organisasjonspsykologi-studiet har man en egen måte å forholde seg til det å være arbeidstaker, og det å være en del av arbeidslivet på.

I tillegg forteller Margrethe at hun stadig lærer nye ting og får muligheten til å fortsette å utvikle seg i stillingen. Blant annet har hun fått sertifisering i bruk av et relevant verktøy som var fremmed for henne etter studiene, men som hun nå bruker  i arbeidsdagen. Det er også mye temaer i arbeidsdagen som er kjente fra studietiden og som hun har lært mye om tidligere, men hun forteller at man ser ting fra en ny vinkel og lærer nye sider ved de samme temaene.

Hvorfor valgte du å studere arbeids- og organisasjonspsykologi ved UiB?

På videregående var Margrethe på utveksling i England hvor hun tok psykologiemne, og dermed var en ny interesse født. Ettersom hun hadde jobbet mye før studiene, i ulike typer sommerjobber og lignende så hadde hun også en interesse for arbeidslivet og syntes det virket spennende å kunne arbeide med psykologifeltet rettet inn mot dette. I tillegg hadde hun en bror som studerte i Bergen fra før, og han snakket veldig varmt om byen som studentby, derfor var arbeids- og organisasjonspsykologi studiet på UIB midt i blinken for Margrethe.

Har du noen tips til andre studenter som skal i gang med å søke jobb?

Søk bredt, ikke begrens deg til HR, men prøv å søke på forskjellige ting. Plutselig får man napp på noe.

Margrethe legger til at hun har snakket med andre som har samme bakgrunn som forteller at de jobber med vidt forskjellige ting, og mener det er en av grunnene til at det er så fint å studere arbeids- og organisasjonspsykologi. Etter studiene har man mulighet til å gå i mange ulike retninger, man kan jobbe veldig direkte med faget slik Margrethe gjør i sin arbeidshverdag, men det finnes også en rekke relevante stillinger hvor man kan jobbe med faget på en mer indirekte måte.

-Jeg vil ikke kalle det en potet-utdanning, men man kan jobbe med utrolig mye forskjellig.

Videre forteller Margrethe at hun er veldig glad for muligheten hun fikk gjennom Trainee Vest, og vil anbefale andre å søke på tilgjengelige trainee stillinger. Der fikk hun være med på et eget opplæringsprogram ved siden av jobben, hvor de hadde samlinger med masse faglig påfyll, samt at hun fikk ett nettverk med andre nyutdannede på tvers av ulike bransjer.

Margrethe trives veldig godt som HR-rådgiver i Bergen kommune hvor det stadig venter nye utfordringer. I tiden fremover skal hun blant annet arbeide mer målrettet inn mot sykefravær og oppfølging av ulike IA-tiltak i kommunen, et arbeid hun gleder seg til å ta fatt på.