Det psykologiske fakultet
Profesjonsstudiet i psykologi

Psykisk og fysisk helse i samme jobb

Ingrid Elisabeth J. Hostad fikk 100% fast stilling på første og eneste jobbintervju da hun var ferdig utdannet psykolog ved UiB. Jobben kombinerer hennes to lidenskaper - psykologi og fysisk aktivitet.

Jeg befinner meg selv innenfor positiv psykologi og har tro på menneskets mulighet og styrke til å nå sine egne drømmer

Ingrid var ferdig utdannet i 2014, og gikk rett inn i sin første jobb som psykolog etter sitt første og eneste intervju.

Hva innebærer jobben din?

- Jeg er psykolog hos Nimi, Overvektsteam avd. Ringerike. Vi holder til på Helgelandsmoen, 10 minutter unna Hønefoss og er et søsterselskap av Stamina. Avdelingen jeg jobber i får offentlig støtte fra Helse Sør-Øst for behandling av sykelig overvekt, og jeg er en av tre psykologer i avdelingen.

Deltakerne kommer til Nimi i kull på 75 personer som er der døgnet rundt i ni uker, med tre påfølgende oppfølgingsuker. I tillegg har de dagpasienter. Livsstilsendringen er tredelt med fokus på 1) fysisk aktivitet, 2) ernæring og 3) motivasjon og mestring.

- Jeg har ansvar for motivasjon og mestringsdelen, hvor jeg har foredrag om atferdsendring. Vi bruker blant annet motivasjonsteori, kogitiv atferdsteori og Mindfulness i undervisningen. Jeg har også enkeltsamtaler for de som ønsker det, hvor vi legger vekt på motiverende samtaler og støttesamtaler. Det er et rehabiliteringstilbud, hvor vi kan henvise videre til direkte psykologisk behandling.

Psykologifeltet rommer mange interesser

Ingrid Elisabeth jobbet som gruppetreningsinstruktør ved et treningssenter mens hun gjennomførte profesjonsstudiet i psykologi. Som interessert i både idrett og folkehelse, gir stillingen henne en unik mulighet til å blande to lidenskaper i jobbhverdagen: psykologi og fysisk aktivitet.

- Jeg har hatt lyst til å bli psykolog siden jeg var ganske ung. Feltet er stort og spennende, og en kan jobbe med så mange forskjellige interessante tematikker og i ulike arenaer. Jeg er nysjerrig på menneskelig atferd og ønsker å hjelpe mennesker til å få et mer innholdsrikt og bedre liv. Jeg finner meg selv innenfor positiv psykologi og har tro på menneskers muligheter og styrke til å nå sine egne drømmer. Ingenting er umulig!

Mest å hente i praksis

Mye av den teoretiske utdanningen i psykologstudiet er direkte relevant for jobben Ingrid Elisabeth gjør. Hun har hatt god nytte av kurset i Mindfulness, og trekker også fram motivasjonsteori, kognitiv atferdsteori og -terapi. Mest nyttig erfaring har den interne og eksterne praksisen gitt henne.

- Det å lytte til mennesker med ulike utfordringer og lære seg å "gå veien der pasientene er", tåle stillhet og tårer, og tåle å stille utfordrende spørsmål til mennesker i sårbare situasjoner, kan ikke læres i en forelesingstime. For meg har dette helt klart vært viktigere enn all kunnskap vi har tilegnet oss gjennom teoriene vi har lært.

Hvordan opplevde du overgangen fra studiene til arbeidslivet?

- Fordi jeg flyttet fra Bergen til Oslo har det vært en stor overgang med ny jobb, nytt bosted, ny bil, ny pendlervei, nye kollegaer, et team å samarbeide med, og 75 mennesker jeg skal undervise og trene med. Det har også vært en personlig reise fra studentlivets frihet og øldrikking på en tirsdag til arbeidslivets begrensninger og goder (som vinlotteri). Det å få oppleve at helg faktisk er helg, har vært en helt fantastisk erfaring. Jeg var heltidsstudenten med stor H. Jeg leste ofte i helgene, og innleveringer og eksamen surret konstant rundt i hodet. Når jeg nå er ferdig på jobb kl. 15.30, er jeg helt ferdig. Jeg tar ikke jobben med hjem verken fysisk eller psykisk. Det er jeg veldig glad for! Ikke alle ting er like tilgjengelig som før - banker og bilverksteder stenger nesten før jeg rekker dem. Men egentlig synes jeg at overgangen har gått veldig fint. Det kan ha hatt noe med arbeidsplassen å gjøre: Jeg ble ikke kastet ut i alt med en gang, men fikk en rolig og fin start.

Hvilke tips vil du gi andre studenter om jobbmuligheter etter studiene?

- Tenk nytt og annerledes, let etter jobber med tematikk du er interessert i. Ikke vær for kresen som nyutdannet - husk at du skal jobbe lenge. Men det viktigste rådet jeg kan gi er: Slapp av og nyt studietiden for den er fantastisk!