Realfag – et smart sted å begynne
#RealfagUiB

Sigrid studerer klima, atmosfære- og havfysikk

Sigrid Marie Vildskog Auganæs studerer klima, atmosfære- og havfysikk på Universitetet i Bergen. Les mer om hvordan det er å studere realfag hos oss!

Sigrid studerer realfag ved UiB
Privat

Hvorfor valgte du å studere klima-, atmosfære og havfysikk?

– Jeg ville studere klima, atmosfære- og havfysikk fordi jeg alltid har vært fascinert av prosesser på jorda, helt fra jordas indre til enden av atmosfæren og ut i verdensommet. Det jeg synes var mest spennende var været, og hvordan atmosfæren og havet påvirker hverandre. Helt siden jeg var 12 år har jeg hatt et mål om å bli meteorolog, og da passet klima, atmosfære- og havfysikk ved UiB midt i blinken.

Fortell oss hva som gjør at du trives på studiet ditt og ved UiB!

– Tre ting som gjør at jeg trives:

1. Godt studentmiljø! Både studenter ved hele MatNat og UiB generelt, men også studiemiljøet på instituttet vårt. Vi er som en familie, og blir godt kjent gjennom arrangementer og god gammeldags lesesalkultur. Det er utrolig kjekt å få hjelp av studenter som har vært gjennom det samme som deg tidligere.
  2. Det er kort vei til forelesere og professorer. De fleste er veldig glade for å dele sin kunnskap, og det er lav terskel for å spørre om hjelp.
  3. Mulighetene! Som student ved UiB har jeg ved flere anledninger fått mulighet til nye opplevelser og erfaringer. Det kan være deltidsjobb i et prosjekt, som lab-assistent eller forskningsassistent, feltarbeid og på tokt.

Hvordan var det første halve året ditt som student på realfag ved UiB?

– Det første halve året mitt på UiB var, kort oppsummert, gøy! Jeg ble godt kjent med alle i klassen min i løpet av fadderuken, slik at jeg alltid hadde noen å jobbe med. Det var også mye jobbing og lesing, og en ganske bratt læringskurve, sammenlignet med videregående, men det gikk bra i godt selskap. Det som også er gøy, er at vi har et introduksjonsfag første halvår, som gjør at vi får en skikkelig god smakebit på hva som venter oss, i resten av studiet.

Er det noe du har opplevd på studiet ditt som du ikke visste om fra før?

– At det regner en del i Bergen! Jeg vet jeg vil studere til å bli meteorolog, men jeg trodde ikke at det skulle regne så mye. Mitt beste tips er derfor å investere i støvler og en god regnjakke!