Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Fakultetsstyret

Protokoll fra møte i Fakultetsstyret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet 10.09.2013. Møtet ble holdt i Lauritz Meltzers hus og varte fra kl. 09:15 - 12:30.

Til stede fra Fakultetsstyret:
Dekan Knut Helland leder møtet.
Gruppe A. Anne Karen Bjelland, Jan Erik Askildsen, Marit Skivenes, Hallvard Moe
Gruppe B: Julie Riise, Peter Lango (observatør)
Gruppe C: Hege Aarethun
Gruppe D: Kristine Prestby, Thea Grastveit
Observatør : Ingrid Helgøy, Uni-Rokkan ( tom sak 57/13)

Fra administrasjonen: Lise Gundersen, Kari Fuglseth, Laila Eilertsen, Ørjan Leren (tom sak 52/13.)
Fra dekanatet: Annelin Eriksen, Knut Hidle

S 47/13 Godkjenning av innkalling og saksliste
Vedtak:
Innkalling og saksliste godkjennes. En ny sak (59/13) og en sak under eventuelt. Saker merket * behandles i lukket møte.

S 48/13 Godkjenning av protokoll fra forrige styremøte
Vedtak:
Protokollen fra møte 18.06.13 tas til etterretning.

S 49/13 Orienterings- og referatsaker 10.09.13
Muntlig orientering om:
•    Styrets arbeid ved dekan Knut Helland.
•    Fakultetets budsjettfordelingsmodell ved assisterende fakultetsdirektør Kari Fuglseth.

Andre muntlige orienteringer
•    Dekanatets program (ble utdelt i møtet).
•    Institutt for sosialantropologi ved professor Bruce Kapferer er tildelt ERC Advanced Grants.
•    Media City Bergen.
•    Universitetsledelsen vil sette i gang arbeid med revisjon av personalreglement for  vitenskapelige stillinger.

Referatsaker
•    protokoll tilsettingsutvalget 25.06.13

S 50/13 Regnskap juli 2013
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet tar regnskapsrapport per juli 2013 til etterretning.

S 51/13 Budsjettforslag 2014
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet slutter seg til budsjettforslaget for 2014.

S 52/13 Orientering om opptak ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet høsten 2013
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet tar saken om opptak til orientering.

S 53/13 Veiledningsdokumenter kompetanseopprykk - revisjon
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet slutter seg til forslagene til revisjon av veiledningsdokumenter for bedømming av søkere til professoropprykk. Endringene gjøres gjeldende fra dags dato.

S 54/13 Opprykk til professor etter kompetanse i sosialantropologi, søknadsrunde 2012. Godkjenning av sakkyndig vurdering og tildeling av opprykk.
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet godkjenner den sakkyndige vurderingen av
Ståle Knudsen, og tildeler ham opprykk og lønn som professor i sosialantropologi fra
søknadstidspunktet 15. september 2012

S 55/13 Tilsetting i fast stilling som førsteamanuensis ved Institutt for sosialantropologi
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet tilsetter Cecilie Vindal Ødegaard i fast stilling som førsteamanuensis i sosialantropologi fra den dag som avtales.  Dersom Ødegaard ikke tar i mot stillingen, anbefales det å gi tilbud til Bertelsen og Telle i den rekkefølgen.
Den som blir tilsatt må ha påbegynt kurs i universitetspedagogikk innen ett år etter tilsetting.

Bjelland er innstillende myndighet og fratrådte møtet under behandlingen av saken.

S 56/13 Tilsettingssak- intern overføring av arbeidstaker
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet godkjenner at den faste stillingen førsteamanuensis Terje Knutsen er tilsatt i overføres til Institutt for sammenliknende politikk.  Stillingen er knyttet til instituttets etter- og videreutdanningstiltak.

S 57/13 Tilsetting uten utlysning - Professor II ved Institutt for økonomi
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet tilsetter professor John Alexander Cairns i 20 % stilling som professor II ved Institutt for økonomi fra 01.07.2013- 30.06.2017.

Askildsen er innstillende myndighet og fratrådte møtet under behandling av saken.

S 58/13 Ph.d.-grad: Godkjenning av innstilling
Unnt. off

S 59/13 Tilsetting uten utlysning - Førsteamanuensis II ved Institutt for sammenliknende politikk
Vedtak:
Styret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet tilsetter Dag Wollebæk som førsteamanuensis II i 20 % stilling ved Institutt for sammenliknende politikk for en periode på 1 år fra den dag som avtales.

S 60/13 Eventuelt
Orientering om en klagesak
Studentrepresentantene ønsket en orientering om fakultetets behandling av en konkret klagesak. Fakultetsdirektør gav en muntlig orientering om fakultetets og instituttets håndtering av saken.